Foto: Mark Harkin / Wikimedia Commons.

Qatar haler ind på Emirates i CPH

Med indsættelse af Airbus A350 på alle sine CPH-flyvninger ånder Qatar Airways rivalen Emirates i nakken med hensyn til udbudt kapacitet og bliver størst på business class-udbud.

Qatar Airways øger i sensommeren og efteråret næste år sin kapacitet på ruten mellem Doha og København med op til 11,4 procent. Dermed kommer selskabet op på at tilbyde næsten lige så mange sæder på sine 14 ugentlige CPH-flyvninger til Mellemøsten, som ærkerivalen gør på sine syv ugentlige flyvninger med Airbus A380.

For mens Emirates Airlines stiller med dobbeltdækkerflyet, så indsætter Qatar Airways som omtalt på CHECK-IN.dk onsdag Airbus A350-900 fly mellem CPH og Doha.

Oprustningen starter den 1. august, hvor Qatar Airways indsætter Airbus A350-900 på syv af sine 14 ugentlige flyvninger mellem København og Doha. Det er rotationen med afgang hver dag fra Doha kl. 15.20 og afgang fra CPH 22.35, hvor Boeing 787-8 bliver udskiftet med Airbus A350-900.

En måned senere, den 1. september, indsættes Airbus A350-900 på de resterende syv ugentlige afgange, der består af morgenflyvninger fra København kl. 8.30 på tirsdage, torsdage og lørdage samt eftermiddagsflyvninger fra København kl. 17.40 på mandage, onsdage, fredage og søndage.

Fornøjelsen med Airbus A350-900 på alle 14 flyvninger varer dog kun knap to måneder frem til sommertrafikprogrammets slutning den 27. oktober. Herefter vil ruten igen blive betjent med Boeing 787-8 Dreamliner. Det er i hvert fald sådan som det ser ud lige nu. Men tingene kan nå at ændre sig.

Flest business class-sæder
Med indsættelsen af Airbus A350-900 øger Qatar Airways kapaciteten på ruten betragteligt. Boeing 787-8 flyene har nemlig i Qatar Airways’ konfiguration plads til 254 passagerer fordelt på 22 på business class og 232 på economy. Airbus A350-900 flyene har plads til 283 passagerer fordelt på 36 på business og 247 på economy. Det betyder at selskabet øger antallet af udbudte ugentlige sæder i hver retning fra 3.556 til 3.962 og kommer tættere på de 4.305 sæder, som Emirates har til salg på sine syv ugentlige flyvninger med det 615-sæder store Airbus A380-fly.

Desuden bliver Qatar Airways den største af de to konkurrerende mellemøst-selskaber, når det kommer til antallet af udbudte business class-sæder i det Qatar Airways i de knap to måneder med ren Airbus A350-betjening vil have 72 daglige business class-sæder mod Emirates 58 sæder. Og i august med miks’et af Boieng 787-8 og Airbus A350-900 hos Qatar Airways vil de to selskaber have lige mange daglige business class-sæder til salg.

 

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways med Airbus A350 til Skandinavien

Cathay giver CPH første A350-rute

Qatar Airways øger til 114 Norden-flyvninger om ugen