Qatar: Ikke brug for IFE-systemer i flyene

Qatar Airways-topchefen Akbar Al-Baker mener, at passagererne i fremtiden selv skal medbringe personlige devices frem for at selskaberne skal installere dyre og tunge underholdningssystemer.

I sidste uge var den nordtyske by Hamborg vært for det femte passagersymposium under den internationale luftfartsorganisation IATA (International Air Transport Association, red.).

Qatar Airways-topchefen Akbar Al-Baker har for vane at tiltrække overskrifter, og mødet i Hamborg var heller ingen undtagelse.

Under mødet gjorde Akbar Al-Baker sig til talsmand for en fremtid, hvor passagerne vil få næsten ubegrænset adgang til at streame film, musik og spil, som man kan underholde sig med på flyrejsen. Det skal være efter et BYOD-system (Bring Your Own Device, red.).

“Alt bør kunne streames. Jeg tror, at dette er fremtiden, da det vægtmæssigt er tungt og samtidig omkostningskrævende at installere IFE-systemer i flyene,“ sagde Al-Baker ifølge det internationale luftfartsmedie Apex.aero.

Ifølge Al-Baker er det bedre at lade passagererne bære ansvaret for at sammensætte deres egen underholdning end at risikere at tilbyde et IFE-system, der ikke virker, hvilket lejlighedsvis sker for alle flyselskaber.

“Jeg tror, at der bliver så mange teknologiske fremskridt, at det vil være muligt at skabe en enorm lagerenhed på hvert fly med 300, 400 og måske end 500 passagerer om bord, der vil kunne benytte deres afspilningsenheder på samme tid. Jeg tror ikke, at passagererne kommer til at kede sig.“

Vægtreduktioner skal finansiere passagertilbud
Selvom Qatar Airways-topchefen virker meget overbevist om fremtidsmulighederne for passagernes underholdningstilbud, er der alligevel en vis bekymring for at lade et servicetilbud forsvinde, som er tilgængeligt i dag. Det handler om at finde den rette balance og den rette forretningsmodel.

“Når man først har givet passagererne adgang til noget, kan man ikke trække det tilbage igen. Vi har oplevet, at hvis vi laver små ændringer i vores servicetilbud, vil passagererne reagere på det,“ fastslår Akbar Al-Baker.

Derfor kan der stadig være en vis form for fremtid i IFE-systemerne (In-flight Entertainment, red.), hvis det er muligt at hente besparelser på områder, hvor nogle af passagererne selv er ansvarlig for underholdningen og udstyret.

“Når man fjerner mange kilo vægt fra et passagerfly, vil man automatisk forbruge mindre brændstof, og den besparelse kan man bruge til at give passagererne noget andet,“ mener Qatar Airways´ topchef.