Afgangstavle i Aarhus Lufthavn. (Arkivfoto: Aarhus Lufthavn)

Rapport: Antal lufthavne i Jylland bør overvejes

I det nye oplæg til en national luftfartspolitisk strategi udarbejdet af Copenhagen Economics lægges der op til, at man overvejer, om det nuværende antal lufthavne i Jylland er optimalt.

I sidste uge kunne brancheforeningen Dansk Luftfart på et stort anlagt pressemøde i København offentliggøre et udspil til en politisk drøftelse om etablering af en national luftfartsstrategi.

Det skete på baggrund af rapporten “Danmark som attraktivt luftfartsland“ udarbejdet af Copenhagen Economics på vegne af luftfartens brancheforening.

Rapporten fokuserer af naturlige årsager på Københavns Lufthavn, idet omkring 90 procent af den internationale flytrafik til og fra Danmark går via den danske hovedstadslufthavn.

Det jyske luftfartsmarked indgår dog også i rapporten, idet Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn specifikt udpeges som lufthavne, der vil kunne bidrage til fremtidige luftfartsvækst.

Men Copenhagen Economics peger også på, at der muligvis er for mange lufthavne i Jylland.

“Slutteligt kan det overvejes, om det nuværende antal lufthavne i Jylland er optimalt,“ hedder det i rapporten. Ophavsmanden til citatet er partner og direktør Martin H. Thelle fra Copenhagen Economics, og han ønsker ikke at blive citeret for, hvorvidt der er for mange lufthavne i Jylland.

“Det jeg mener, er, at man bør overveje antallet af jyske lufthavne. Man kan ikke konkludere, at der hverken er for mange eller for få, før det er nærmere undersøgt,“ siger Martin H. Thelle til CHECK-IN.dk.

Aarhus Lufthavn tror på potentiale
At lufthavnene i København. Billund og Aalborg har fået særlig fokus i rapporten er heller ikke tilfældigt. Det er udelukkende på grund af størrelsen, lyder det fra CE-direktøren.

I rapporten er der lagt op til, at en national luftfartspolitisk strategi er for at sikre de bedst mulige rammer for konkurrencedygtige og effektive lufthavne, hvilket må formodes at omfatte landets tre største lufthavne.

Eneste jyske lufthavn, der er nævnt i rapport udover Billund og Aalborg, er lufthavnen i Sønderborg, der fremhæves for en igangsat strategi om at tiltrække tyske rejsende fra Flensborg og omegn.

Derimod er der tilsyneladende ikke grundlag for at beskrive vækstmuligheder i Aarhus Lufthavn, Karup Lufthavn og Esbjerg Lufthavn.

I Aarhus Lufthavn er man dog ikke klar til at melde sig ud af kampen om det jyske luftfartsmarked.

“Jeg tror stadig, at vi kan lave en god lufthavn med den placering vi har i dag. Vi kan ikke lave en Billund Lufthavn, men noget der er dedikeret og forretningsminded med hurtige flyforbindelser til regionale knudepunkter,“ siger administrerende direktør Peter Høgsberg.