alt
Billedtekst

Regeringschef kræver garantier fra Aer Lingus-bejler

Irlands premierminister vil have garantier fra IAG for at selskabet ikke svigter de irske provinslufthavne, hvis IAG køber Aer Lingus.

Spillet om International Airlines Group’s (IAG) bejleri til ejerne af det irske flyselskab Aer Lingus tager nu en ny drejning. IAG, der står bag British Airways, har fremsat hele tre købstilbud på Aer Lingus i de senere uger og måneder. Det tredje købstilbud på over 10 mia. kroner blev accepteret af Aer Lingus’ bestyrelse i sidste uge.

Men nu er den irske premierminister Enda Kenny på banen med et krav til IAG, hvis selskabet skal få lov til at købe den irske stats 25 procents ejerandel i Aer Lingus. Et meget specifikt krav om ikke at svigte en række irske provinslufthavne.

»Hvis IAG vil komme til forhandlingsbordet i de næste par dage, så jeg har brug for at se, i det omfang det er muligt, en jernfast permanent garanti for flyforbindelser til Cork, for Shannon, Dublin og i mindre omfang Knock i fremtiden,“ siger Enda Kenny til den irske tv-station RTE med henvisning til de irske provinslufthavne, som Aer Lingus betjener i dag.

IAG lægger ikke skjul på at tanken med købet af Aer Lingus blandt andet er at sikre sig endnu flere landingstilladelse i London Heathrow-lufthavnen, hvor British Airways har sit primære trafikknudepunkt.

Nå til enighed med ærkerivalen
Irske parlamentsmedlemmer har udtrykt en bekymring for, at IAG vil udnytte Aer Lingus’ landingstilladelser i Heathrow til at udvide British Airways’ europæiske og oversøiske rutenet. Det vil blive på bekostning af de ruter til de irske provinslufthavne, som landingstilladelserne i dag i høj grad bliver benyttet til, frygter parlamentsmedlemmerne.

For at få fingrene i det irske flyselskab skal IAG ikke blot overbevise den irske regering. De skal også nå til enighed med ærkerivalen Ryanair, der ejer 30 procent af Aer Lingus. Efter tre gange at have forsøgt at købe Aer Lingus og tre gange have fået afslag af EU-Kommissionen, så har Ryanair reelt ikke noget at bruge sin ejerandel i Aer Lingus til. Men indtil videre har Ryanair ikke ville kommentere IAG’s interesse.

IAG ejer foruden British Airways også de to spanske selskaber Iberia og Vueling.