Foto: Spies

Rejsearrangører vil have fat i skattepenge

Nyheden om at to tredjedel af alle danskere samlet skal have 13 mia. kroner tilbage fra SKAT, får rejsearrangørerne til at stå på nakken af hinanden for at få andel i den store sum penge.

I disse dage har rejsearrangørerne et godt øje til to tredjedel af danskere. Det er nemlig den gruppe, der får penge tilbage i skat. Hele 13 mia. kroner bliver det til, mens den sidste tredjedel i stedet skal efterbetale 7 mia. kroner.

Det er således en ombejlet forbrugergruppe, som rejsearrangørerne nuvil i dialog med. Der er nemlig tradition for, at forbrugerne gerne bruger overskydende restskat til ferierejser. Og med et gennemsnitligt beløb på mellem 4.000-5.000 kroner per

Først på banen var FDM travel, der allerede ved 10.30-tiden mandag formiddagkunne udsende en pressemeddelelse med overskriften “Skat, hvor skal vi rejse hen?“. Her forventer administrerende direktør Jan Lockhart, at skattepengene formentlig vil gå til en spontan storbyferie eller miniferie i løbet af foråret. Men han tror også, at det vil få effekt for sommerferierejserne.

“Vi kan mærke, at mange vælger at opgradere deres allerede planlagte sommerferie med eksempelvis et hotel med flere stjerner, mens andre igen veksler den planlagte ferie i Danmark til en tur sydpå,“ siger Jan Lockhart.

Salg øget med 25 procent
De hurtigt aflæst tendenser kunne tilsyneladende også mærkes hos Star Tour. Her valgte man kl. 11.20 at udsende en pressemeddelelse med overskriften “Skattepenge giver boom i rejsesalg“.Den konstatering bygger på et øget salg af rejser på 25 procent i den forløbne weekend.

“Vi har set det flere gange før, og oplever det nu igen. Når danskerne får ekstra penge mellem hænderne, enten skat, efterlønspenge eller SP-penge, betyder det øjeblikkeligt en kraftig stigning i vores salg af rejser. Mange vælger at bruge pengene på forkælelse, hvilket for rigtig mange betyder ferierejser,“ vurderer Stig Elling, der er salgsdirektør i Star Tour.

75.000 ekstra rejser
Det var ventet, at man i løbet af mandagen ville opleve en “lemming-effekt“, hvor også Spies, Apollo og Bravo Tours ville komme på banen med lignende budskaber. Men her spekuleres måske i andre vinkler til de kommende par dage.

Der er ingen tvivl om, at rejsearrangørerne vil kæmpe med arme og ben for at få andel i skattepengene. Og hvis pengene ikke naturligt bevæger sig i retning af rejsearrangørerne, kan man altid stimulere salget ved at give indtryk af, at mange vil bruge deres skattepenge på rejser.

“Jeg forventer, at branchen totalt vil sælge op til 75.000 ekstra rejser til danskere, der beslutter sig for en sommerrejse alene på grund af skat retur,“ konstaterer salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour, der er Danmarks næststørste rejsearrangør.