Rejsebranchen bruger skjult reklame

TV2 vil i 2011 sætte fokus på annoncørbetalte programmer og produktplaceringer. Star Tour sponsorerede TV2-programmet ‘Guider i paradis’ og Cimber Sterling kørte et stort Boeing 737-700 fly ind foran Vilhelm Lauritisen-terminalen, da TV2 sendte årskavalkaden ‘TV2 010’.

Fra 1. januar 2011 får TV2 mulighed for at opkræve betaling for at placere en virksomheds produkter på en fordelagtig måde i udsendelserne. Hidtil har det kun været muligt for TV2 at modtage sponsorater eller donationer.

Det var hvad Star Tour gjorde, da programmet “Guider i paradis“ blev sendt. Programmet blev sponsoret af Star Tour, og rejsearrangøren fik efterfølgende massevis af henvendelser fra unge seere, der også ønskede at prøve kræfter med jobbet som rejseguide. Kort sagt fik Star Tour værdi af sponsoratet.

“En af vores bekymringer ved konceptet var, at vi ikke selv var herre over, hvad der sker i programmet, og det er altså en risiko at løbe som annoncør. Men det gik godt for os, og vi har da helt klart fået øget kendskab ud af det. Både til Star Tour og Thailand, som vi er markedsleder på,“ siger salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour til Dagbladet Børsen.

Stig Elling er ikke afvisende overfor igen at benytte sig af ‘product placement’ eller deciderede sponsorater. Men han føler sig mere tryg ved de traditionelle tv-reklamer. “Hvis vi skal vælge mellem produktplacering og en reklame, så vil vi p.t. nok hælde mest til den sidste løsning, som vi selv er herre over, men vi er bestemt ikke afvisende over for produktplacering,“ konstaterer Stig Elling ifølge Børsen.

TV2 sendte juledag den 25. december programmet “TV2 010 – De største øjeblikke“ med Johannes Langkilde og Cecilie Frøkjær som værter. Arrangementet blev sendt fra Vilhelm Lauritzen-terminalen i Københavns Lufthavn og såvel Cimber Sterling som Københavns Lufthavn fik smæk for skillingen og masser af produktplacering.

Under hele programmet stod en Boeing 737-700 fra Cimber Sterling parkeret udenfor terminalens vinduer, mens vi også skulle ombord på et tidspunkt for at høre, hvad kaptajn og styrmand på det meget omtalte “aske-testfly“ kunne berette. Flere kendt optrådte også i sammenhænge, hvor de blev klippet ind i kulisser og rammer fra forskellige scener i lufthavnen.

Pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn afviser dog, at der var tale om produktplacering i tilfældet med lufthavnens profilering i TV2´s årskavalkade. Han tilføjer:“Vi er naturligvis bevidste om, at vi i vores position somDanmarks største arbejdsplads og en port til verden har en offentlig profil, som vi ønsker at styrke mest muligt, og vi er naturligvis lige som andre danske virksomheder opmærksomme på, hvordan vores offentlige profil understøtter de værdier, vores brand har.“

Pressechefen understreger, at lufthavnen eksempelvis har lagt rammer til den danske udgave af “Airport“, som vi kender som “CPH Lufthavnen“, hvor 2. sæson indledes kort efter nytår. Københavns Lufthavn stiller også op i DR P1 programmet “Stedsans“ om luftfartsoplevelsen og det at være Danmarks ansigt udadtil.

Foto: Cecilie Frøkjær og Johannes Langkilde var værter på TV2-programmet ‘TV2 010 De største øjeblikke“, der blev sendt den 25. december. (Henrik Ohsten/TV 2)