Rejsebureau: Risiko ved at købe Alitalia-billetter

Det store norske erhvervsrejsebureau Berg-Hansen advarer sine kunder mod at købe billetter hos Alitalia. I Danmark tager Carlson Wagonlit Travel det med ro.

Det italienske flyselskab er i svære økonomiske vanskeligheder og har brug for 400 mio. euro – eller godt 3 mia. kroner – inden årets udgang for at holde sig på vingerne, rapporterer Reuters på baggrund af kilder tæt på selskabet.

Usikkerheden omkring Alitalias økonomiske situation har fået det store norske erhvervsrejsebureau Berg-Hansen til at advare kunderne mod at købe billetter til selskabets flyvninger.

“Alitalia har alvorlige økonomiske problemer, og vi gør vores kunder opmærksomme på, at der knytter sig en risiko ved at købe billetter hos selskabet. Men det er endnu ikke kommet til et punkt, hvor vi direkte vil fraråde at købe billetter. Vi beder blot folk være opmærksomme på, at selskabet kæmper med økonomien, og at det kan få følger for rejsen,“ siger informationschef Anette M. Kofoed fra Berg-Hansen Reisebureau til norske Aftenposten.

Berg-Hansen Reisebureau er repræsentant for Carlson Wagonlit Travel i Norge. Men hos den verdensomspændende rejsebureaukæde i Danmark er kursen overfor Alitalia noget anderledes.

“Vi plejer ikke at fraråde køb af billetter hos et flyselskab i vanskeligheder, da det kun kan gøre tingene værre for dem. For os er der ikke noget nyt i forhold til Alitalia. Det er business as usual,“ siger Sophie Hulgard, der er administrerende direktør for Carlson Wagonlit Travel i Danmark.

Rygter om Etihad-interesse
Alitalia har hyret investeringsbanken Leonardo i bestræbelserne på at finde investorer, der vil skyde penge i selskabet. Tilbage i 2008 var Alitalia ved at gå konkurs, men blev reddet af et konsortium, der sikrede det finansielle grundlag for den fortsatte drift.

Air France-KLM ejer i dag 25 procent af selskabets aktier, mens en række italienske virksomheder anført af banken Intesa Sanapolo, vejoperatøren Atlantia og holdingselskabet IMMSI, der står bag Scooter-fabrikanten Piaggio, ejer den resterende del af selskabet.

Fra midten af oktober måned har ejerkredsen mulighed for at sælge deres aktier, da en femårig “lockup“ periode udløber på dette tidspunkt.

De italienske medier spekulerer i, at Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways er klar til at investere i Alitalia. Men det afviser en talsmand fra det ekspansive mellemøstlige flyselskab, der i forvejen har aktieposter i tyske Airberlin, serbiske JAT Airways og irske Aer Lingus.