Rejsebureauer sælger hver femte Norwegian-billet

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har i løbet af det seneste år øget salget gennem rejsebureauerne med omkring 25 procent. Hver femte Norwegian-flybillet er i dag solgt af et rejsebureau.

For år tilbage lignede Norwegian et rendyrket lavprisflyselskab med en distributionsstrategi, der i meget høj grad sigtede på direkte salg.Iflere år frem til efteråret 2010 lå andelen af solgte billetter via internettet på omkring 88 procent.

Men en udvidet aftale med GDS-selskabet Amadeus indgået i efteråret 2010 satte gang i en ny udvikling. Fra det tidspunkt tilsluttede Norwegian sig e-ticketing systemet og BSP (Billing and Settlement Plan), hvilket dermed ligestillede håndteringen af Norwegians produkter med andre flyselskaber, som rejsebureauerne solgte billetter for.

Med dette tiltag kunne Norwegian i højere grad møde de krav til effektiv administration og automatisering, der bliver stillet af rejsebureauerne og de store virksomhedskunder.

20 procent solgt via rejsebureauer
Resultatet heraf kan også aflæses i det kvartalsregnskab, som Norwegian præsenterede i går. Andelen af bookinger via rejsebureauerne er steget med 25 procent igennem det seneste år, således at 20 procent af alle solgte billetter kan henføres til indirekte salg.

Udviklingen bekræftes af Norwegians medarbejdere med tæt kontakt på markedet.

”Vi vokser meget på forretningsrejsemarkedet og dermed også på agentmarkedet,“ forklarer Johan Bisgaard Larsen, der er Norwegians danske presse- og markedschef.

Pressechefen understreger dog, at der i agentandelen på 20 procent ligger de bookinger, der foretages via mobiltelefoner. Omvendt ligger der i den store andel på 80 procent, der repræsenterer internet-bookinger også alle bookinger fra rejsebureauer via såkaldte API-løsninger, hvor rejsebureauerne populært sagt har fået snablen ned i Norwegians eget reservationssystem.
Men disse andele vil stort set opveje hinanden, således at bookingerne via agenterne fortsat vil være omkring 20 procent.

Konkurrenten SAS har i mange år sværget til agenterne som den mest effektive salgs- og distributionskanal. Andelen af bookinger via rejsebureauerne er dog faldet i de senere år og ligger i øjeblikket på omkring 60 procent, oplyser SAS.