Rekapitalisering af Airberlin trækker ud

Airberlin har for anden gang inden for få uger udskudt offentliggørelsen af selskabets årsregnskab. Nu er der ikke længere en ny dato.

Der vil være et stærkt afhængighedsforhold mellem den nye Brandenburg-lufthavn i Berlin og flyselskabet Airberlin, der har udsigt til at blive den største operatør i den skandaleramte lufthavn, der endnu ikke har slået dørene op for de rejsende.

BER-Berlin Brandenburg Airport har flere gange måttet udsætte åbningen af storlufthavnen, da hele brandsikringen af lufthavnen ikke opfylder myndighedernes krav. Lige nu er der ikke fastsat en ny dato for åbningen.

Det har blandt andet ramt Airberlin, der havde tilpasset hele selskabets strategi efter åbningen af den nye tyske storlufthavn. Det har da også resulteret i et erstatningskrav på 40 mio. euro, eller godt 350 mio. kroner mod lufthavnsoperatøren.

Mens Airberlin går og venter på udfaldet af dette krav, er selskabet kommet i en situation, hvor en rekapitalisering er nødvendig for at kunne flyve sikkert ind i fremtiden. Det fik for nylig bestyrelsen til at udsætte offentliggørelsen af årsregnskabet fra den 20. marts til den 27. marts.

Ny udsættelse
Men nu er offentliggørelsen af årsregnskabet endnu engang blevet udsat. En ny dato vil blive annonceret i april måned, skriver Airberlin i en pressemeddelelse.

“Airberlin meddeler, at bestyrelsen fortsætter med at arbejde på tiltag, der skal rekapitalisere selskabet og styrke egenkapital og likviditet hos Air Berlin Group. Virksomheden fortsætter disse drøftelser med udvalgte aktionærer og finansieringskilder.“ udtaler bestyrelsen.

Når bestyrelsen taler om “udvalgte aktionærer“ er det først og fremmest Etihad Airways, der henvises til. Det Abu Dhabi-baserede flyselskab ejer allerede 29,21 procent af aktierne i Airberlin. Næststørste aktionær er den store tyrkiske industri- og finanskoncern ESAS Holding A.S., der har 12.02 procent af aktierne i det tyske flyselskab. ESAS er på ingen måde ukendt med luftfart, da man i forvejen ejer det tyrkiske flyselskab Pegasus Airlines.

Over 53 procent af de resterende aktier er fordelt på 32.000 aktionærer, hvor aktierne handles frit på Deutsche Börse.

Forhandlingerne om rekapitaliseringen kompliceres formentlig af, at den nuværende EU-lovgivning ikke giver mulighed for, at selskaber uden for EU kan være majoritetsaktionær i et flyselskab i EU. Etihad Airways, eller for den sags skyld ESAS Holding, kan derfor højest få en aktieandel på 49,9 procent i Airberlin.