Rekordår på Færøerne

Mens de andre danske lufthavne har oplevet tilbagegang eller meget lille passagervækst, så ser det helt anderledes ud på Færøerne.

Når man ser ud over det danske lufthavnslandskab, så har alle provinslufthavne været hårdt ramt af Cimber Sterlings konkurs. Passagertallene for 2012 i Århus, Karup og Aalborg er gået tilbage i forhold til 2011, mens Billund kun lige akkurat fik en fremgang på 0,9 procent i kraft af vækst i udenrigstrafikken.

Kigger man mod nordvest i det danske kongerige, ser det til gengæld noget mere positivt ud. I Vagar Lufthavn på Færøerne kan man således notere sig en passagerfremgang på knap 11 procent i 2012 i forhold til 2011. Således rejste 225.532 passagerer gennem terminalen i Vagar Lufthavn i 2012 mod 203.499 i 2011.

Lufthavnen er netop nu ved at opføre en ny terminal, som skal tages i brug næste år.

Det lokale luftfartsselskab, Atlantic Airways, er i dag alene om at drive ruteflyvning til og fra de 18 stormomsuste øer. Det skal der laves om på, hvis det står til lufthavnsdirektør Jákup Sverri Kass, der startede i jobbet i april sidste år og kom fra en stilling som salgs- og marketingdirektør hos netop Atlantic Airways.

”Vi er i dialog med nogle udvalgte flyselskaber men ikke noget konkret,” siger Jákup Sverri Kass til CHECK-IN.dk.

Samme melding lød fra lufthavnens bestyrelsesformand i april sidste år. Og det er da også stadig op af bakke for lufthavnen.

SAS en mulighed
For selvom lufthavnens landingsbane i 2011 blev udvidet fra 1250 til 1799 meter er det stadig ikke nok til at et fuldt lastet Boeing 737-800 fly ville kunne lette og have brændstof nok ombord til en tur ned til Danmark. Boeing 737-800 er det dominerende fly i Norwegians flyflåde. Det norske lavprisselskab har dog også en mindre flåde af ældre og mindre Boeing 737-300 fly. Disse fly ville kunne operere fra Vagar med fulde tanke og alle 148 sæder besat af passagerer.

SAS har med sine Airbus A319-fly en mulighed for at begå sig på Færøerne, hvis de ville. Det er samme flytype som det lokale selskab, Atlantic Airways, i dag har ét eksemplar af og er på udkig efter et til af. SAS har dog i øjeblikket kun fire A319-fly på basen i København og har ikke umiddelbart planer om at anskaffe flere.

64 procent af trafikken fra Vagar er til København, og det er kun denne rute, som ville kunne fylde et Airbus A319 eller et Boeing 737-fly på helårsbasis. Lufhavnen arbejderderfor på attiltrække operatører med mindre fly til andre ruter.

16 procent af trafikken går til Billund og de resterende 20 procent gårprimært til Island og Norge.

Særlige bremser
Fra maj til december 2006 forsøgte selskabet Faroe Jet at tage konkurrencen op mod Atlantic Airways på ruten mellem Færøerne og København.

Det hedengangne Maersk Air opererede i mange år en rute fra København til Vagar og konkurrerede med Atlantic Airways. Maersk Air brugte Boeing 737-200 fly påmonteret særligt kraftige bremser. Boeing viste ofte Maersk Airs brug af flyene på Færøerne frem til andre kunder med behov for at kunne operere på korte landingsbaner.

En vandrehistorie går på, at færingerne ikke ville tale med danske journalister, som ankom til øerne med Maersk Air og ikke med det lokale selskab.

Vágar Lufthavn blev oprindelig bygget af englænderne som en militær installation under anden verdenskrig. Igennem 1960´erne voksede presset på at etablere en reel lufthavn på Færøerne og derfor gik man i gang med at bygge bedre faciliteter til gavn for passagererne.

I 1963 åbnede lufthavnen for civil flytrafik imellem Færøerne og udlandet. De første år var det med propelfly, men siden 1977 har jetmotorer domineret luftrummet omkring Færøerne. Frem til 2007 var lufthavnen administreret af Statens Luftfartsvæsen. Siden 2007 har Vagar Lufthavn været under færøsk administration.