Foto: Henryk Kotowski / Wikimedia Commons.

Rekordår i Stockholm Arlanda

Stockholm Arlanda havde i 2017 det største antal passagerer i lufthavnens historie, men i horisonten venter mørke skyer for Arlanda og de øvrige svenske lufthavne.

Som den første af de tre skandinaviske hovedstadslufthavne har Stockholm Arlanda talt op hvor mange passagerer der i 2017 gik igennem lufthavnen. Det gjorde 26.642.034 rejsende. Det er en fremgang på 8,0 procent i forhold til året før.

De mere end 26,6 mio. passagerer er det højeste antal passagerer på et kalenderår i lufthavnens mere end 55 år lange historie.

Stockholm Arlanda-lufthavnen er fortsat kun Skandinaviens tredjestørste lufthavn efter Københavns Lufthavn og Oslo Gardermoen-lufthavnen. For selvom de to lufthavne først kommer med sine passagertal for 2017 i morgen torsdag og senere i dag, så er der ikke udsigt til at de skulle have haft så katastrofale år, at de ikke har kunne holde Arlanda stangen. I Københavns Lufthavn er der dog sandsynligvis ikke tale om procentvis vækst i samme skala som i Stockholm Arlanda.

Fastholder position
I Sveriges næststørste lufthavn, Gøteborg Landvetter, har man også haft et pænt 2017 med 6.758.520 passagerer, svarende til en vækst på seks procent i forhold til året før. Dermed fastholder lufthavnen sin position som Skandinaviens fjerdestørste lufthavn.

Den svenske lufthavnsoperatør Swedavia står for at drive både Arlanda og Landvetter samt otte andre af de største svenske lufthavne. I syv af Swedavias i alt ti lufthavne var der passagerrekord i 2017. Ni af lufthavnene havde passagerfremgang i forhold til året før med Kiruna og Stockholm Arlanda som højdespringerne med vækst på otte procent. Eneste Swedavia-lufthavn med tilbagegang i forhold til 2016 var Malmø Sturup-lufthavnen, hvor passagertallet faldt med to procent til knap 2,2 mio. rejsende.

Mens 2017 altså var et ganske fornuftigt år for Stockholm Arlanda og de øvrige store svenske lufthavne, så er det langt fra sikkert at 2018 bliver lige så godt. Den 1. april forventes Sverige nemlig at indføre en meget udskældt passagerafgift, der især rammer svensk indenrigsflyvning.

 

 

Relaterede artikler:

EasyJet fortsætter Arlanda-ekspansion

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

Svenske lufthavne stormer frem

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

 

x

Læs Også

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

BRA sendte fly i luften uden deicing

Mangelfulde procedurer betød, at svenske BRA sendte et fly i luften med is på vingerne. Det gav voldsomme rystelser i flyet kort efter start.

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Billund får selskab af tre andre skandinaviske lufthavne, når Icelandair næste år begynder at rulle sine nye Boeing 737 MAX-8 fly ud over sit rutenet.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Atmosfæriske forstyrrelser skabte røglugt i SAS-fly

Piloterne på et Boeing 737-800-fly fra SAS registrerede en lugt af røg i cockpittet, og årsagen var formentlig den tropiske orkan Ophelia.

Skandinavien har 10 procent af EU´s luftfartsmarked

Norge, Sverige og Danmark har i 2016 alle haft vækst i antallet af flypassagerer, og de tre lande står tilsammen for mere end en tiendedel af EU´s luftfartsmarked.