Rekordstort antal nordiske ruter til USA

Der bliver massiv trængsel i luftrummet over Atlanten i den kommende sommersæson. Op imod 8 selskaber vil operere mindst 154 ugentlige afgange i hver retning melllem Norden og USA. Dermed forbindes de fem nordiske hovedlufthavne med i alt 9 amerikanske lufthavne på såvel øst- som vestkysten.

Flytrafikken mellem de nordiske lufthavne og USA har aldrig været større end i den kommende sommerfartplan for 2011.

Her vil op til 8 luftfartsselskaber operere på 17 forskellige ruter fra de nordiske lufthavne i København, Stockholm, Oslo, Helsinki og Keflavik.

Hvor SAS tidligere har været næsten alene i USA-trafikken, er de amerikanske selskaber nu også kommet godt med. Samtidig har islændingene valgt at satse stort i sommerfartplanen 2011.

Det bliver således Icelandair, der kan tilbyde flestafgange mellem Norden og USA, med i alt 41 ugentlige afgange i hver retning. Det er første og fremmest ‘double-daily’ til New York og Boston, der trækker op i statistikken. SAS vil derimod være den største kapacitetsudbyder med 35 ugentlige afgange, der opereres med noget større fly end hos den islandske konkurrent. Dermed kan SAS udbyde flest sæder – fordelt på afgange fra København og Stockholm.

Continental:
København-New YorkEWR (7) – Boeing 757-200
Stockholm-New YorkEWR (7) – Boeing 757-200
Oslo-New York EWR (10) – Boeing 757-200

Delta Air Lines
København-New York JFK (7) – Boeing 757-200
København-Atlanta (7) – Boeing 767-300
Stockholm-New York JFK (7) – Boeing 757-200
Keflavik-New YorkJFK (7)- Boeing 757-200

Finnair
Helsinki-New York JFK (7) – Airbus A330-300

Icelandair
Keflavik-New York JFK (14) – Boeing 757-200
Keflavik-Boston (14) – Boeing 757-200
Keflavik-Minneapolis (7) – Boeing 757-200
Keflavik-Seattle (6) – Boeing 757-200

Iceland Express
Keflavik-New York EWR (7) – Boeing 757-200
Keflavik-Boston (4) – Boeing 757-200
Keflavik-Chicago (1) – Boeing 757-200

SAS
København-New York EWR (7) – Airbus A330-300
København-Chicago (7) – Airbus A340-300
København-Washington (7) – Airbus A330-300
Stockholm-New York EWR(7) – Airbus A330-300
Stockholm-Chicago (7) – Airbus A330-300

US Airways
Oslo-Philadelphia (7) – Boeing 757-200

Herudover er der ubekræftede forlydender om, at American Airlines fra maj måned 2011 påbegynder flyvning mellem New York JFK og Oslo med Boeing 757-200 kapacitet.

Med lavprisflyselskabet Iceland Express´ øgede satsning på USA-ruter i konkurrence med Icelandair samt det norske lavprisflyselskab Norwegians planer om at etablere lavprisruter fra Skandinavien til New York i løbet af 2011, er der lagt op til priskrig og et stort nordisk slag om USA-trafikken.

Foto: Der vil blive øget travlhed i New York JFK-lufthavnen, når der skrues op for trafikken mellem USA og Norden.