Den store vækst i CPH har blandt andet resulteret i lange køer ved sikkerhedskontrollen. Foto: Andreas Krog.

Rekordvækst i CPH

I de første ni måneder af 2016 havde Københavns Lufthavn flere passagerer end i hele 2010. Lufthavnen når dog ikke 30 mio. passagerer i år.

For bare seks år siden, i 2010, havde Københavns Lufthavn 21,5 mio. passagerer over hele året. Mange nye ruter og flyselskaber er kommet til siden. Og i de første ni måneder af 2016 har lufthavnen haft mere end 22 mio. passagerer. Helt præcist 22.118.267 passagerer. Det er første gang i lufthavnens historie, at passagertallet runder 22 millioner allerede i de første tre kvartaler. Lufthavnen har i årets første ni måneder haft 9,9 procent flere passagerer i år end sidste år.

I september havde lufthavnen næsten 2,7 millioner passagerer. Det er næsten 200.000 flere end i samme måned sidste år, svarende til en vækst på 7,8 procent. Dermed fortsatte årets høje vækst ind i efteråret.

”Væksten i september fortsætter den trend, vi har set over hele året, hvor både indenrigs- og udenrigstrafikken vokser. Vi har fået flere nye ruter, og der er på mange ruter indsat øget kapacitet. Det får især flere turister og forretningsfolk til at rejse til Danmark, men gør også verdens markeder endnu mere tilgængelige for danske virksomheder. Begge dele er afgørende for at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Langruter spiller vigtig rolle
Europatrafikken steg i september med 7,6 procent, mens den interkontinentale trafik voksede med 11,3 procent. Indenrigstrafikken steg med 6,3 procent. År til dato er det samlede passagertal steget med 9,9 procent. Indenrigstrafikken er steget 6,9 procent, europatrafikken 10,0 procent og den interkontinentale trafik 10,6 procent.

Selvom det især har været lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og nytilkomne Wizz Air, der har drevet væksten med deres mange point-to-point passagerer, så har Københavns Lufthavn ikke glemt bestræbelserne om at være et trafikknudepunkt i verdensklasse. I det arbejde spiller langdistanceruter en vigtig rolle, påpeger Thomas Woldbye.

”De lange ruter ud af Europa er afgørende for Københavns Lufthavns knudepunktsfunktion. Derfor lægger vi stor vægt på at tiltrække de lange ruter. I september åbnede SAS en ny rute til Miami, og dermed er der åbnet fem nye lange ruter alene i år. Det er medvirkende til, at vi i år har set en vækst på 10,6 procent i antallet af rejsende på de interkontinentale ruter,” forklarer Thomas Woldbye.

London på boardingkortet
Lysten til at flyve mellem København og London ser nærmest ud til at være umættelig. Således var London i september igen, igen den destination, som flest CPH-passagerer kom fra eller rejste til. Mere end 205.000 rejsende havde London stående på boardingkortet. Det er en fremgang på 9,3 procent i forhold til sidste år. Set over alle årets første ni måneder er London-trafikken steget med 13,9 procent i forhold til samme periode året før. Det skyldes blandt andet Ryanairs fire daglige flyvninger.

September måneds højdespringer blandt de 10 største CPH-destinationer var dog Berlin, som 17,9 procent flere passagerer rejste til eller fra i september sammenlignet med samme måned sidste år.

Hvis Københavns Lufthavn kan fastholde en passagervækst på 9,9 procent i årets tre sidste måneder, så vil lufthavnen få omkring 29,3 mio. passagerer i 2016.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

CPH har kurs mod de 30 millioner

Hver 12. CPH-passager skulle til London

CPH rundede 26,6 mio. passagerer