Risiko ved mobilbrug i luften undersøges

De amerikanske luftfartsmyndigheder er gået i gang med at undersøge, om det reelt er en trussel mod flysikkerheden at bruge mobiltelefoner ombord på et fly.

Påvirker det reelt flyets elektronik, at passagererne bruger elektronik og mobiltelefoner, når flyet er i luften? Eller er det bare en nemundskyldning forat undgå mobilsamtaler i kabinen? De spørgsmål har de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA) sat sig for at finde svar på.

Derfor har de taget kontakt til en lang række luftfartsselskaber for at høre selskabernes erfaringer med mobiltelefoner ombord. Har de oplevet situationer, hvor en passager har glemt at slukke sin mobiltelefon og det har påvirket flyet? Eller er der i virkeligheden tale om en unødvendig og overdreven sikkerhedsforanstaltning, når stewardesser verden over formaner passagererne om at slukke for de elektroniske apparater?

Den store fare
Luftfartsmyndighederne håber at kunne slække på reglerne for brug af elektronik ombord på flyene. I dag er det sådan, at tændte mobiltelefoner er bandlyst under hele turen, mens anden elektronik må tændes når flyet har nået sin flyvehøjde. Og mens mobiltelefonens radiosignaler udnævnes som den store fare for flyets elektronik, så tillader flere og flere luftfartsselskaber brugen af trådløst internet. Det er blandt andet tilfældet ombord på størstedelen af Norwegians fly.

Muligheden for at lave fly, der ikke lader sig påvirke af passagerernes elektronik er også noget som FAA vil kigge nærmere på. Derfor kan de store flyproducenter Boeing og Airbus også forvente at blive kontaktet af myndighederne.

De amerikanske luftfartsmyndigheders anbefalinger følges ofte af andre luftfartsmyndigheder verden over. Hvis FAA beslutter at lempe på reglerne for brug af elektronik vil det sandsynligvis få de europæiske luftfartsmyndigheder til at følge trop.