Ros til Norwegian fra Ryanair

Ryanairs topchef er fuld af beundring over Norwegians resultater igennem de seneste tre år. Men samtidig mener han, at Norwegian har valgt en klog strategi ved at undgå at krydse klinger med det irske lavprisflyselskab.

Det er sjældent at Ryanair-bossen Michael O´Leary udtaler sig positivt om sine konkurrenter. Men det er intet mindre tilfældet i forhold til det norske lavprisflyselskab Norwegian.

Da Michael O´Leary tidligere på ugen besøgte Billund Lufthavn benyttede CHECK-IN.dk sig af lejligheden til at få en snak med det irske lavprisflyselskabs topchef om det skandinaviske luftfartsmarked.

Ryanair har tydeligvis bemærket Norwegians succes i Skandinavien, som Michael O´Leary dog mener er skabt på baggrund af et svækket SAS.

“Vi har sammen med Norwegian nydt godt af de store problemer som SAS har haft gennem desenere år. Men samtidig har Norwegian valgt en klog strategi ved at undgå at konkurrere direkte med os,“ siger Michael O´Leary til CHECK-IN.dk.

En gigantisk udfordring
Ryanair-bossen har også bemærket, at Norwegian nu vil vokse udenfor Skandinavien ved blandt andet at etablere nye baser i Alicante og London Gatwick. I Alicante vil Norwegian i det kommende sommertrafikprogram udbyde større kapacitet end Ryanair, og i London-lufthavnen skal Norwegian i direkte konkurrence med britiske easyJet og Monarch Airlines.

“Norwegian får leveret mange nye fly, så de er tvunget til at ekspandere udenfor Skandinavien, hvilket bliver en udfordring. På basen i Alicante er det blot trafikken fra Skandinavien, der er vendt om, mens Ryanair eksempelvis opererer på spanske indenrigsruter og til de større europæiske byer fra vores base i Alicante.“

Michael O´Leary mener, at der ligger en gigantisk udfordring for Norwegian indenfor de kommende 12 måneder, når selskabet først skal i direkte konkurrence med easyJet på det britiske marked og samtidig introducerer langdistanceruter til Bangkok og New York.

“Indtil videre har Norwegian gjort det rigtig godt. Jeg synes godt om Bjørn Kjos, og det Norwegian har bygget op igennem de seneste tre år har været meget succesfuldt, hvilket de skal have meget ros for,“ siger Michael O´Leary.

Venter ny strategi i skandinaviske lufthavne
Bjørn Kjos og Norwegian kan dog ikke forvente, at man til evig tid kan undgå at krydse klinger med Ryanair. Det irske lavprisflyselskab har nemlig planer om at etablere sig på intra-skandinaviske ruter samt på indenrigsmarkederne i særligt Norge og Sverige.

“De regionale skandinaviske lufthavne bliver nødt til at redefinere deres strategi, da SAS ikke vil overleve i den form, som vi kender i dag. Ligesom Billund Lufthavn vil de se fordelene i at tage Ryanair ind som kunde. Det forventer vi vilske indenfor de næste par år, hvorefter Ryanair vil få en platform til at kunne etablere sig i det intra-skandinaviske marked samt på indenrigsmarkederne i Skandinavien.

Ryanair har tidligere forsøgt sig med intra-skandinaviske flyvninger. I en periode fra oktober 2009 til juni 2010 opererede selskabet mellem Oslo-Rygge og Stockholm-Skavsta, men ruten blev aldrig en succes for Ryanair. Den eneste intra-skandinaviske Ryanair-rute i dag udgår fra Rygge til Aarhus.