En Boeing 737-700 fra det marokkanske flyselskab Royal Air Maroc. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Royal Air Maroc reducerer på CPH-rute

Det marokkanske flyselskab Royal Air Maroc dropper en planlagt udvidelse til Københavns Lufthavn. Selskabet skærer i stedet ned på ugentlige flyvninger.

I det kommende sommertrafikprogram bliver der kun to ugentlige afgange mellem Københavns Lufthavn og Casablanca, der med små fire millioner indbyggere er den største by i Marokko.

Royal Air Maroc har således ændret i sin tidtabel, så der fra den 30. maj kun bliver afgang fra Casablanca-Anfa Airport på torsdage og søndage. Om torsdagen betjenes ruten med en Boeing 737-700, mens der søndag flyves med en Embraer E190.

I december sidste år planlagde det statsejede Royal Air Maroc ellers en udvidelse på CPH-ruten. Flyselskabet satte en ekstra afgang ind, så der – foruden torsdag og søndag – også ville være afgange mellem de to byer på onsdage og fredage fra den 30. maj. Men den planlagte ændring fra tre til fire ugentlige direkte flyvninger er således nu reduceret ned til to ugentlige rotationer.

Beslutningen om at reducere på CPH er angiveligt en konsekvens af de grusomme drab på danske Louisa Vesterager Jespersen og norske Maren Ueland i december, som de marokkanske myndigheder har kaldt for terror. Royal Air Maroc kan ganske givet have erfaret, at drabene kan få konsekvenser for rejselysten til Marokko.

Kommende oneworld-medlem
Royal Air Maroc etablerede sin CPH-forbindelse fra og med sommertrafikprogrammet i 2013. Til at begynde skulle flyet foretage en mellemlanding i Berlin-Tegel på strækningen mellem København og Casablanca, mens der blev fløjet direkte den modsatte vej. Senere var der dog direkte flyvninger begge veje. På daværende tidspunkt blev ruten betjent på mandage, onsdage og fredage.

I øjeblikket råder Royal Air Maroc over 57 fly, der primært kommer fra den amerikanske producent Boeing. På ordrelisten står blandt andet tre Boeing 787-9 Dreamlinere, hvilket vil bringe antallet af denne model op på fire. Flyselskabet begyndte at operere internationalt i 1957, og i dag har selskabet over 90 destinationer.

I midten af 2020’erne bliver Royal Air Maroc medlem af oneworld-alliancen, hvilket samtidig vil være det første fuldgyldige afrikanske medlem af alliancen.

Royal Air Maroc er ikke alene om at betjene en rute mellem Marokko og Danmark. Således har lavprisflyselskabet Norwegian flere ugentlige afgange fra Københavns Lufthavn og til Agadir i det nuværende vintertrafikprogram, mens Marrakech betjenes året rundt. Også Air Arabia opererer på ruten mellem Agadir og CPH denne vinter.

 

Relaterede artikler:

Royal Air Maroc vil flyve Casablanca-København

Royal Air Maroc klar til København

Over 50.000 flypassagerer til Marokko

Oneworld-alliancen får nyt medlem

Arabisk lavprisflyselskab kommer til København