Russisk luftfart til tælling

Anden halvdel af 2014 blev katastrofal for de russiske flyselskaber, der alle kæmper for overlevelse. Konflikten med Ukraine og de deraf følgende sanktioner har sammen med rublens dramatiske fald sendt russisk luftfart til tælling.

Rusland har igennem de senere år været et af de største vækstmarkeder i luftfarten. Flyselskaber og lufthavne har kunnet præsentere tocifrede vækstrater, der kulminerede i 2013, der blev et rent jubelår.

Fremgang og vækst fik de russiske flyselskaber til at foretage aggressive satsninger med nye ruter samt indkøb og leje af nye fly. Dette kan nu vise sig at blive skæbnesvangert, efter at eksterne faktorer pludseligt har sat hele den russiske luftfartssektor under voldsomt pres.

Allerede i begyndelsen af efteråret kunne flyselskaberne mærke effekten af Ukraine-krisen og de deraf følgende sanktioner mod Rusland. I slutningen af 2014 gik det helt galt, da værdien af den russiske rubel faldt dramattisk i forhold til den amerikanske dollar samtidig med, at oliepriserne også blev sendt på en rutsjetur.

Lave oliepriser burde være godt luftfartsindustrien, men ikke for den russiske økonomi, der er meget bundet op på indtægter fra salg af olie og gas, der udgør op imod 70 procent af den russiske eksport.

Bankerne må træde til
Transaero er Ruslands næststørste flyselskab og samtidig det første under privat eje. I december måtte Transaero bede den russiske regering om hjælp i form af lånegarantier og en kreditfacilitet på ni mia. rubler, godt 900 mio. danske kroner, gennem den statsejede bank VTB, skriver allplane.tv.

Hjælpen kom i stand, da Transaero havde indikeret, at de måtte opgive at gennemføre jule- og nytårsprogrammet, hvis de ikke kunne få en aftale i stand med kreditorerne. Til gengæld for den russiske regerings velvillighed tilbød Transaero at fastfryse priserne på indenrigsflyvning i hele 2015.

Det tredjestørste flyselskab i Rusland er UTair Aviation. Selskabet var midt i en flådefornyelsesproces med indfasning af splinternye Airbus A321 og Boeing 737-fly, da krisen for alvor ramte. Sidenhen har UTair måttet lukke otte indenrigsruter samt skrinlægge planerne om en ny lavprislufthavn på en tidligere militærbase i Moskva-området.

I dag har flyselskabet en gæld på 158 mia. rubler (16 mia. danske kroner), og kreditorerne ånder det kriseramte selskab i nakken. Derfor skal flåden reduceres med 40 procent. Det kommer til at gå ud over 12 nye A312-fly og syv Bombardier CRJ200. Herudover skal også otte Boeing 737-800 fjernes fra flåden sammen med fem Boeing 757-200 og tre Boeing 767-200.

Manøvren med at returnere flyene til leasingselskaberne skal nedbringe omkostningerne til leje af fly med 69 mia. rubler frem til 2025.

Parallelt med flådereduktionen må UTair afskedige 30 procent af de ansatte, ligesom der er indledt forhandlinger med hovedbankerne Alfa Bank og Sberbank, der er de to største kreditorer. Her håber man, at det vil lykkes at forlænge afdragsperioden på lånene med op til 20 procent og eventuelt lade en eller begge banker konvertere gæld til aktiekapital.

Ruslands største flyselskab er Aeroflot med op imod 35 mio. årlige passagerer. Herefter følger Transaero og UTair Aviation, der hver især årligt flyver med et sted mellem 10 og 15 mio. passagerer. Oneworld-selskabet S7 har omkring 10 mio. årlige passagerer, mens Ural Airlines og Nordwind Airlines begge er selskaber med under fem mio. årlige gæster ombord i flyene.