- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

Den russiske flyproducent Irkut Corporation har præsenteret det nye MC21-fly, der kan blive en konkurrent til Airbus og Boeing i markedet for mellemdistancefly.

De førende flyproducenter i verden befinder sig i dag i USA, Canada, Brasilien og Frankrig, og inden længe kan Kina, Japan og Rusland måske også træde ind på den store scene. I sidste uge kunne den russiske flyproducent Irkut Corporation således for første gang præsentere det kommende mellemdistancefly MC-21 for et indbudt publikum med Ruslands premierminister Dmitry Medvedev i spidsen.

Irkut Corporation forventer at starte serieproduktion af flyet allerede næste år, og i 2018 ventes det første fly at komme i luften i kommerciel drift. Indtil videre er der afgivet ordre på 257 MC-21´ere fra udelukkende russiske flyselskaber, der har kunnet vælge mellem tre forskellige varianter. Standardmodellen er MC-21-300, der tilbydes i versioner med henholdsvis 198, 181 samt 162 sæder afhængig af serviceklasser og sædekonfiguration. Herudover kommer MC-21-200 versionen med plads til mellem 136 og 162 passagerer, mens topmodellen MC-21-400 vil have plads til mellem 178 og 230 passagerer i kabinen.

Russerne har sammensat et udviklingsteam, hvor der er hentet hjælp fra inden- og udenlandske eksperter indenfor luftfartsteknologi. Flyenes motorer er udviklet af amerikanske Pratt & Whitney, og USA-virksomheder som Goodrich, Rockwell Collins samt Zodiac Aerospace har hjulpet med alt fra avionik (flyelektronik, red.) til kabineindretning samt etablering af vand- og affaldssystemer. Det russiske søsterselskab Sukhoi har endvidere udviklet flyets vinger i et særligt let kompositmateriale.

“Det er lykkedes os at få samlet et hold af lige kvalificerede kolleger. Alle deltagere i udviklingsprogrammet er markedsledere inden for den russiske eller globale luftfartsindustri. Vi arbejder sammen, og vi tror på, at MC-21 flyet vil blive det bedste i sin klasse,” sagde bestyrelsesformand Oleg Demchenko ved præsentationen.

Kapløb med kineserne
Irkut Corporation forventer, at MC-21 vil blive en hård konkurrent til Airbus A320neo og Boeing 737 MAX. Således hævder Irkut Corporation, at MC-21 vil blive 15 procent lettere, have 20 procent lavere driftsomkostninger samt 15 procent lavere brændstofforbrug i sammenligning med Airbus A32ceo.

Irkut Corporation indgår i United Aircraft Corporation, der er Ruslands førende producent af civile og militære fly med den russiske stat som hovedaktionær. I koncerne indgår også Sukhoi, der er i færd  med at introducere Sukhoi Superjet 100-flyet på det europæiske marked. I løbet af denne måned tager den irske SAS-partner CityJet levering af de første Superjet-fly.

Rusland er i et kapløb med Kina om først at kunne præsentere et nyt fly i mellemdistanceklassen. Det kinesiske Comac 919-fly ventes at være klar til at blive sat i kommerciel drift allerede i 2017, men der har allerede været mange forsinkelser i udviklingsprogrammet, hvorfor russerne må kan nå at overhale indenom. Efter lang tids venten skulle det dog nu være sandsynligt, at Chengdu Airlines den 28. juni debuterer med Comac ARJ21-700, der er et regionalt jetfly beregnet til korte distancer.

Relaterede artikler:

CityJet modtager første russiske fly

Kinesere baner vejen for billige Boeing-fly til Ryanair

Forudser sikkerhedsudfordringer for kinesere

Ryanair vil have kinesiske fly

Det kinesiske C919-fly i luften om seks år