Rutesamarbejde i myndigheders søgelys

De britiske konkurrencemyndigheder har indledt undersøgelse af samarbejdet mellem British Airways, American, Iberia og Finnair på ruterne over Atlanten.

Flyselskaberne British Airways, American Airlines, Iberia og Finnair har siden 2010 haft et tæt samarbejde på de transatlantiske ruter gennem partnerskabet Atlantic Joint Business Agreement.

Det tætte samarbejde på ruterne over Atlanten blev i sin tid godkendt af EU-Kommissionen efter en undersøgelse af, om det var i strid med EU’s konkurrencelovgivning.

Nu har de britiske konkurrencemyndigheder indledt en ny undersøgelse af, om samarbejdet om atlantruterne strider mod den britiske konkurrencelovgivning.

På et tidligt stadium
”Denne sag er på et tidligt stadium, og man kan ikke antage, at Atlantic Joint Business Agreement overtræder konkurrenceretten,” siger de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority (CMA), i en officiel erklæring.

EU-Kommissionen godkendte i 2010 samarbejdet på betingelse af, at de fire selskaber forpligtede sig til en række betingelser i en 10-årig aftale med EU.

Aftalen betyder blandt andet, at British Airways og American Airlines skal afgive slots – ankomst- og afgangstider – til konkurrerende flyselskaber i London-Heathrow, London-Gatwick og Madrid-lufthavnen i forhold til seks konkrete ruter over Atlanten. Det drejer sig om ruterne London-Dallas, London-Boston, London-Miami, London-Chicago, London-New York og Madrid-Miami. A

Aftalen med EU forventes at udløbe i 2020, hvorefter EU kan vælge at revurdere aftalen, oplyser CMA.

Undersøgelse en konsekvens af Brexit
Når de britiske konkurrencemyndigheder indleder en undersøgelse netop nu, hænger det sammen Storbritanniens forestående udtræden af EU – bedre kendt som Brexit.

“Da fem af de seks ruter, der er omfattet af aftalen, er fra Storbritannien, og for at forberede sig på det tidspunkt, hvor EU-Kommissionen ikke længere har ansvaret for konkurrencen i Storbritannien, har CMA besluttet at genoverveje de konkurrencemæssige konsekvenser af aftalen i forventning om udløbet af forpligtelserne,” lyder det i CMA’s erklæring.

Moderselskabet for British Airways og Iberia – International Airlines Group (IAG), siger i en meddelelse, at det har noteret sig CMA-udmeldingen og vil reagere på myndighedernes gennemgang.

“Siden 2010 har British Airways og Iberias transatlantiske joint venture med American Airlines og Finnair haft betydelige fordele for millioner af rejsende,” siger IAG og tilføjer, at aftalen også giver bedre adgang til billigere billetpriser og nemmere rejser til flere destinationer.

“I denne periode har vi i fællesskab lanceret 45 nye ruter, heraf 14 mellem Storbritannien og USA. Flyselskaberne er endvidere i stand til at tilpasse deres flyveplaner og frekvenser med henblik på at forbedre kundernes rejsemuligheder,” siger IAG.

 

Relaterede artikler:

British Airways overhalet af Norwegian på New York-ruter

Finnair åbner rute til Los Angeles

Finnair lancerer sin fjerde USA-rute