Ryanair aflyser indtog i CPH

Lavprisselskabet Ryanair havde lagt billet ind på start- og landingstilladelser til 34 ruter fra København fra slutningen af oktober. Men nu har irerne trukket følehornene til sig igen.

Selskaber som SAS, Norwegian, easyJet og airberlin kan ånde lettet op. Det aggressive irske lavprisselskab Ryanair kommer ikke til Københavns Lufthavn i denne omgang.

Ryanair havde ellers lagt billet ind på start- og landingstilladelser til 215 ugentlige flyvninger fra København til 34 europæiske destinationer fra vinterfartplanens ikrafttræden 28. oktober.

Men nu er reservationerne af de såkaldte slots blevet annulleret, og de blå-gule Ryanair-fly vil derfor også fremover kun sætte hjulene på dansk jord i lufthavnene i Billund og Aarhus.

Base med otte fly
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle den 18. juli, så havde Ryanair bedt om slots til at flyve til 34 destinationer primært i Sydeuropa og på De britiske øer. Helt konkrete fartplaner viste, at selskabet planlagde at gennemføre i alt 215 ugentlige returflyvninger og at det ville indebære etableringen af en base i København. Her skulle i alt otte fly bo for at kunne løfte det påtænkte trafikprogram.

Det er netop etableringen af en egentlig base med to fly og 50 – 60 udstationerede besætningsmedlemmer i Billund, der har sendt den danske fagbevægelse op i det røde felt. Ryanair har gennem flere år fløjet til og fra Billund. Men fra 22. marts i år fik selskabet base i den midtjyske lufthavn. Og det fik LO-fagbevægelsen til at overveje en blokade mod selskabets operationer. Ryanair nægter nemlig hårdnakket at tegne overenskomst for sine ansatte. Fagforeningerne har længe haft blokaden i støbeskeen, men indtil nu er den ikke blevet en realitet.

Det skyldes blandt andet, at lokalafdelingerne i Billund, hvis medlemmer skal føre blokaden ud i livet, frygter, at det vil koste arbejdspladser, hvis Ryanair forsvinder fra lufthavnen. Ryanair står i dag for omkring en tredjedel af Billunds trafik.

Mere villige til blokade
I København ville Ryanair fylde meget mindre og en exit ville ikke risikere at have den samme effekt på beskæftigelsen. Derfor ville fagbevægelsen sandsynligvis være mere villige til at blokere for blandt andet handlingen så snart det første Ryanair fly landede i lufthavnen.

CHECK-IN.dk ville gerne have spurgt Ryanair, hvorfor de har leveret de reserverede slots tilbage. Men Ryanair ønsker ikke at gå i detaljer med selskabets dispositioner.

”Vi kommenterer ikke på emner i relation til ruteudvikling,” lyder det kortfattede svar fra selskabets kommunikationsdirektør, Stephen Mcnamara.

Ryanair har tidligere ansøgt om slots i Københavns Lufthavn. Senest var i vintertrafikprogrammet 2010/11, men her blev de ansøgte start- og landingstilladelser heller ikke udnyttet.

Læs også:
Ryanair har søgt om 34 ruter fra Københavns Lufthavn

Ryanair til møde med Københavns Lufthavn