Ryanair afviser bøde fra italienske ENAC

De italienske luftfartsmyndigheder ENAC offentliggjorde i weekenden tildelingen af en kæmpebøde til Ryanair for angiveligt at have misligeholdt sine forpligtelser overfor 178 strandede passagerer under askekrisen i april måned. Ryanair afviser anklagerne og vil appellere afgørelsen.

Ryanair går nu i offentligt forsvar for den kæmpebøde på 3 mio. € (ca. 22,5 mio. kr.) som selskabet i sidste uge blev idømt af ENAC (Ente Nazionale per l’Aviazione Civile), der er de civile luftfartsmyndigheder i Italien.

ENAC mente, at Ryanair havde overtrådt EU-resolution 261/2004 ved ikke at yde hjælp til 178 passagerer, der var strandet i perioden fra 17. – 22. april p.g.a. askeskyens hærgen over det meste af Europa.

Ryanair afviser alle påstande og undrer sig samtidig over, at ENAC vælger at publicere afgørelsen i offentligheden uden først at have konsulteret det irske lavprisflyselskab. Ryanair mener således, at ENAC optræder upartisk og angiveligt forsøger at “jagte“ Rynair, mens hånden holdes over andre flyselskaber.

“I en situation, hvor alle flyselskaber i Europa anullerede tusindvis af flyvninger, et det usædvanligt at ENAC har været i stand til at investigere og idømme Ryanair en bøde på 3 mio. € uden samtidigtat foretage sig noget overfor andre flyselskaber,“ udtaler informationsdirektør Stephen McNamara fra Ryanair.

Ryanair fremlægger følgende i sagen:

1. I forbindelse med annulleringerne fra 17. – 21. april fik alle passagerer kendskab til EU261 gennem Ryanairs handling-agenter eller direkte på Ryanairs hjemmeside, hvor alle passagerer via en e-mail besked blev dirigeret til information og/eller ombooking.

2. Mange passagerer blev tilbudt hotelovernatning på Ryanairs regning på lokale hoteller. Men på grund af den ekstraordinære situation lykkedes det ikke at skaffe indkvartering til alle, hvorfor disse passagerer blev bedt om at sende selskabet en regning for eventuel egen valgtindkvartering.

3. Ryanair og selskabets handling-agenter følger EU261 og vil fortsat gøre dette. ENAC refererer til en “undersøgelse“ af 178 sager, men ikke i et eneste tilfælde har Ryanair modtaget en henvendelse i disse sager.

4. ENAC kan ikke udstede en bøde uden først at have konsulteret flyselskabet og således at have givet mulighed for en partshøring. ENAC´s bøder er derfor lovstridige og et klart brud på EU261.

Det er ingen tvivl om, at det sidste ord ikke er sagt i denne sag, der kan ende med at blive principiel for Ryanair. Det har længe været almindeligt kendt, at de nationale luftfartsmyndigheder i mange europæiske lande ofte har haft problemer med at få Ryanair til at anerkende afgørelser efter EU-resolution 261/2004..