Ryanair anerkender fagforeninger for kabineansatte

Ryanair har for første gang nogensinde indgået aftaler med fagforeninger for kabinepersonale. Ifølge dansk fagforening er de aftaler dog ikke meget værd.

Ryanair er kendt for sin indædte modstand mod fagforeninger, men inden for de seneste par år har selskabet ændret kurs efter pres fra medarbejderne. Ryanair har indledt dialog med fagforeninger flere steder i Europa og anerkendte i december sidste år fagforeningernes ret til at indgå kollektive overenskomster på vegne af piloter ansat i Ryanair.

Siden har selskabet indgået såkaldte anerkendelsesaftaler med fagforeninger for piloter i Storbritannien og Italien, og nu er turen kommet til kabinepersonalet.

Ryanair har netop indgået anerkendelsesaftaler med to fagforeninger for kabinepersonale i Italien – ANPAC og ANPAV.  De to fagforeninger vil derfor nu – ifølge Ryanair – på vegne af deres medlemmer kunne indlede forhandlinger med Ryanair om overenskomster.

FPU: Et spørgsmål om at udskyde forhandlinger
Den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU), som i februar mødtes med repræsentanter for Ryanair, giver dog ikke meget for de nye aftaler i Italien.

”Det er Ryanairs strategi at forsøge at lave anerkendelsesaftaler, selv om der i mange lande slet ikke er behov for denne form for aftaler for at indlede en forhandling,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, til CHECK-IN.dk.

”For Ryanair handler indgåelsen af anerkendelsesaftaler formentlig mere om at udskyde tidspunktet for reelle forhandlinger om en overenskomst. Det viser erfaringerne med de aftaler, som er indgået med pilotforeninger – her er der ikke kommet skred i forhandlingsprocessen,” siger han.

Trusler om strejker i flere lande
Den nye aftale er kommet i hus, efter Ryanairs kabinepersonale i Italien, Spanien Portugal og Belgien har truet med strejker henover sommeren, hvis ikke Ryanair inden udgangen af juni indfrier en række krav fra kabinepersonalet – heriblandt et krav om at følge lokale arbejdsmarkedslove fremfor de irske love på området.

Ryanair-piloter i Spanien, Storbritannien og Irland har ligeledes i løbet af foråret truet med strejker.

”Jeg tror, medarbejdernes strejketrusler er en frustration over, at man ikke er kommet videre med forhandlingerne om overenskomster. Der siges meget, men der sker ikke rigtigt noget,” siger Anders Mark Jensen.

Tilbage i 2015 nægtede Ryanair at indgå en dansk overenskomst for sine ansatte på selskabets daværende baser i Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn. I en efterfølgende dom i Arbejdsretten blev det fastslået, at FPU var i sin gode ret til at etablere konflikt mod det irske lavprisflyselskab.

I februar i år mødtes repræsentanter for Ryanair så for første gang med repræsentanter for FPU til et møde i København. Der kom ikke noget konkret ud af mødet, men Ryanair lovede ifølge FPU at vende tilbage med forslag til et nyt møde. Det har selskabet dog endnu ikke gjort, oplyser Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk.

20 procent af Ryanairs kabinepersonale
Den nye aftale med de italienske fagforeninger demonstrerer ifølge Ryanair selskabets fremskridt med at anerkende og forhandle med fagforeninger på tværs af Europa.

”Vi skaber gode fremskridt med andre fagforeninger for kabinepersonale på tværs af Europa, og vi håber på at underskrive flere anerkendelsesaftaler med både fagforeninger for piloter såvel som kabinepersonale i de kommende uger,” siger Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson.

Omkring 80 af Ryanairs over 400 fly flyver i dag italiensk baseret kabinepersonale, og samlet set udgør de kabineansatte på de italienske baser cirka en femtedel af Ryanairs samlede kabinepersonale, oplyser Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-personale truer med strejker

Piloter fra SAS og Ryanair i samarbejde

Ryanair-overenskomst kan tage op til et år