Ryanair i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Ryanair får landingstilladelser i Gardermoen

Ryanair har fået tildelt landingstilladelser i Oslo Gardermoen-lufthavnen til at kunne flyve fire daglige rotationer. Dermed ser en Ryanair-entré i Gardermoen ud til at rykke nærmere.

Københavns Lufthavn kan meget vel snart gå hen og miste sin status, som den eneste af de tre store skandinaviske hovedstadslufthavne, der har Ryanair-ruter. Således tyder mere og mere på, at Ryanair lægger an til landing i Oslo Gardermoen-lufthavnen.

Rygterne har længe svirret i Norge omkring en entré for det irske lavprisselskab i Gardermoen samt en exit fra den sekundære Oslo Rygge-lufthavn. Ryanair har i dag en stor base i Rygge samt få ruter til og fra den lille Oslo Torp-lufthavn.

Og nu står det klart, at selskabet har søgt om og fået tildelt landingstilladelser – de såkaldte slots – i Oslo Gardermoen-lufthavnen fra sommertrafikprogrammets start i slutningen af marts. Det bekræfter slotkoordinator Fred Andreas Wister fra Airport Coordination Norway overfor den norske avis Aftenposten.

Afleveret tilbage
Ryanair havde ansøgt om 28 ugentlige landingstilladelser til at kunne starte to ruter til Vilnius og London Stansted. Ifølge Aftenpostens oplysninger, så har Ryanair lagt op til at sende et fly fra sin base i Vilnius til Oslo Gardermoen om morgenen. Herefter flyver det til London Stansted og retur til Gardermoen, inden det sætter kursen hjemover mod Vilnius.

Ved siden af det skal et fly fra Ryanairs Stansted-base flyve to daglige rotationer mellem London Stansted og Oslo Gardermoen om eftermiddagen og aftenen. Dermed kommer man op på tre daglige flyvninger til og fra London og en til og fra Vilnius.

Ryanair har ikke ønsket at kommentere oplysningerne fra Airport Coordination Norway. Flyselskabet har indtil 31. januar til at afgøre, om man agter at benytte sig af tilladelserne og starte flyvninger til og fra Gardermoen. Eller om man hellere vil aflevere tilladelserne tilbage. Inden Ryanair åbnede sine første ruter fra Københavns Lufthavn i marts sidste år, havde selskabet flere år i træk søgt om og fået tildelt landingstilladelser i CPH. De blev dog igen og igen afleveret tilbage.

Ryanair flyver ikke til Stockholm Arlanda, men benytter i stedet de to sekundære Stockholm-lufthavne Västerås og Skavsta.

CPH bedste eksempel
Ryanair er i de senere år begyndt at bevæge sig væk fra tidligere tiders mantra om kun at flyve til sekundære og tertiære lufthavne, som kun få eller slet ingen andre ruteflyselskaber opererede fra. Det er entreen i CPH sidste år et af de bedste eksempler på, ligesom en eventuel entré i Gardermoen vil være det.

Det irske lavprisselskab har gennem flere år talt om at åbne en base i Amsterdam Schiphol, uden at det endnu er blevet til noget. Sidste år luftede selskabet også tanker om at åbne en base i Münchens lufthavn, der er det ene af Lufthansas to store hubs.