Ryanair fjerner salgsbarrierer

Ryanair vil nu gøre det lettere for kunderne at købe billetter hos lavprisflyselskabet. De såkaldte “captcha“ koder fjernes, mens det fremover bliver gratis at downloade selskabets app.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair vinker snart farvel til det af kunderne forhadte “CAPCHA“-system. CAPTCHA er forkortelsen for “Completely Automated Public Truing-test to to tell Computers and Humans Apart.“

Det dækker og et antihacker- og digitaliseringssystem, som brugerne af Ryanairs hjemmeside oplever ved at få et billede eller billeder af ord med forvreden tekst. Herefter skal man indtaste disse ord i et felt for at få adgang til søgning på hjemmesiden

Systemet blev indført, så Ryanairs hjemmeside kunne skelne mennesker fra maskiner, idet mange rejsesøgemaskiner og rejsebureauer foretog “screenscraping“ af Ryanair´s billetpriser ved at sætte robotter til konstant at besøge hjemmesiden for at hente pris- og rutedata ned til centrale databaser.

Samtidig med, at Ryanair via Captcha satte en stopper for den procedure, betød det også, at det blev mere besværligt og mindre tilgængeligt for selskabets kunder at bestille flybilletter hos selskabet. Det har uden tvivl kostet kunder hos Ryanair, siden man nu vælger at skrotte det blot et halvt år efter, at Captcha blev erstattet af det endnu mere avancerede ReCapatcha.ReCaptcha vil blive fjernet fra alle individuelle bookinger fra den 30. oktober i år.

Men det er ikke det eneste, der sker hos Ryanair. Lavprisflyselskabets app til smartphones har hidtil kostet tre euro at downloade, svarende til 22 kroner. App´en bliver gratis for alle fra den 1. oktober. Herudover vil Ryanair gennemgøre et redesign af selskabets hjemmeside, så bookingprocesserne bliver lettere og hurtigere at gennemføre.

Svigtende salg
Ryanair er for første gang i mange år kommet under pres i markedet. Væksten er aftagende, og salget går ikke som forventet. Derfor vil selskabet tilsyneladende fjerne nogle barrierer, der hidtil kan have virket hæmmende på salget, da Ryanair-kunderne ikke længere uforbeholdent trodser en masse besværligheder for at få adgang til at købe en billet hos selskabet.

“Vores primære fokus i det kommende vinterhalvår vil være at investere i og forbedre vores hjemmeside, vores mobile platform samt vores kommunikation med passagererne gennem brug af social medier,“ fortæller Ryanair-bossen Michael O´Leary.

Satsningen på sociale medier sker også gennem lanceringen af Twitter-siden @Ryanair, ligesom Ryanair også vil kanalisere midler til markedsføring gennem sociale medier.

“Vi vil igangsætte en ny digital markedsføringsstrategi, hvor man vil opleve, at Ryanair flytter en betydelig del af marketingbudgettet fra gamle til nye medier med et særligt fokus på mobile platforme og sociale medier,“ forklarer Michael O´Leary.

Foto: Anders Talbo Dahl