- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair føler sig diskrimineret af flyveledere

Ryanair beskylder den britiske flyvekontroltjeneste NATS for at lade hovedparten af forsinkelserne i luftrummet over London gå ud over Ryanair. NATS afviser kritikken.

Ledelsen i Ryanair retter jævnligt skytset mod de europæiske flyvekontroltjenester for at være skyld i massive forsinkelser i flytrafikken på grund af underbemanding.

Nu går lavprisselskabet også til angreb på den britiske flyvekontroltjeneste NATS. Ifølge Ryanair diskriminerer NATS selskabets flyvninger til og fra London Stansted-lufthavnen, mens det til gengæld favoriserer andre selskabers flyvninger til og fra de to andre store London-lufthavne, Heathrow og Gatwick.

Overvægt af forsinkelser i Stansted
Ryanair begrunder sin kritik med statistikken fra de britiske luftfartsmyndigheders (CAA) over forsinkelser i luftrummet over London.

Ifølge Ryanair var Stansted-lufthavnen i perioden januar til marts i år udsat for 52 procent af de forsinkelser, som flyvekontroltjenesten var skyld i – de såkaldte ATC-forsinkelser. I samme periode var der ingen ATC-forsinkelser i London Heathrow, som har tre gange så meget trafik som Stansted, og Gatwick-lufthavnen blev i perioden kun ramt af 10 procent ATC-forsinkelserne.

Ifølge tallene fra CAA var der i første kvartal i år i alt over 15.000 minutters ATC-forsinkelser i London Stansted, og 2018 ser ifølge Ryanair ud til at blive det værste år hidtil med ATC-forsinkelser i lufthavnen.

Ryanair siger, at selskabet er blevet tvunget til at annullere hundredvis af flyvninger som følge af personalemangel og ledelsesfejl i NATS.

NATS delvist ejet af konkurrenter
NATS er den førende flyvekontroltjeneste i Storbritannien og håndterer 2,4 millioner flyvninger om året i britisk luftrum, ligesom NATS står for flyvekontrollen i 14 lufthavne. NATS er delvist ejet af en række britiske flyselskaber – heriblandt British Airways og easyJet, mens Ryanair ikke er medejer.

”Ryanair og Stansted bliver tydeligvis diskrimineret af flyvekontroltjenesten NATS, som er ejet af britiske flyselskaber,” siger Ryanairs driftsdirektør Peter Bellew.

”Disse forstyrrelser er uretfærdige og uacceptable, og vi opfordrer de britiske transportmyndigheder og EU-Kommissionen til øjeblikkeligt at sikre, at den britiske flyvekontroltjeneste er fuldt bemandet og behandler alle London-lufthavn retfærdigt. NATS har ikke nok personale,” siger Peter Bellew.

Ryanair har derfor sendt en formel klage til Europa-Kommissionen og CAA over den påståede diskrimination.

NATS: Omlægning til digital drift bag forsinkelser
NATS afviser beskyldningerne om, at man skulle favorisere nogle selskaber frem for andre.

”Det korte svar er, at vi ikke vil diskriminere og ikke diskriminerer flyselskaber eller lufthavne. Vi har pligt til at sikre fair adgang til kontrolleret luftrum for alle brugere og sørge for sikker passage gennem det,” skriver NATS driftsdirektør Juliet Kennedy i et blogindlæg på virksomhedens hjemmeside.

Ifølge driftsdirektøren skyldtes de mange forsinkelser i Stansted i den første del af året, at man i år har indført nye digitale systemer i flyvekontrollen. Det påvirkede i januar især luftrummet omkring Stansted og Luton, mens det i april især var Heathrow og Gatwick, som blev påvirket, og i maj især London City-lufthavnen.

NATS tilbød i disse perioder flyselskaberne taktiske ”ruteomlægnings scenarier”, og de selskaber, som ikke tog imod dette tilbud, havde ifølge NATS en dårligere rettighed.

Stor vækst i flytrafikken
Samtidig peger NATS på, at trafikken i både Stansted og Luton er vokset betydeligt de seneste år, hvilket har bidraget til en samlet stigning i efterspørgslen på flyvninger i luftrummet over de to lufthavne på over 20 procent gennem de seneste tre år.

NATS ser en modernisering af luftrummet over Storbritannien som løsningen. Moderniseringen er allerede på vej, og det stærkt trafikkerede luftrum over det sydøstlige England har førsteprioritet i programmet. Ændringerne kan dog senest blive implementeret i 2025, skriver NATS-direktøren.

 

Relaterede artikler:

783 timers forsinkelser – hver dag

Flyselskaber frygter sommeren

Flere end 1.000 Ryanair-aflysninger