Ryanair i knæfald for kunderne

Mulighed for at rette sin booking i 24 timer og bruge elektroniske boardingkort er nogle af de features, som Ryanair introducerer for at gøre livet lettere for kunderne.

Det irske lavprisselskab Ryanair er normalt kendt for at være så skrabede som muligt med blandt andet hjemmesider og reservationssystemer, og kendt for ikke at bekymre sig synderligt om kundeoplevelsen ved køb og booking af billetter. Dermed vil selskabet signalerer, at det vigtigste er at tilbyde billige priser. Alt andet kommer i anden række og betyder ikke så meget. For så længe priserne er lavere end konkurrenternes, så skal kunderne nok komme – pænt og brugervenligt design eller ej.

Men nu tager selskabet adskillige skridt i retning af at gøre livet lettere for kunderne og matche nogle af de ekstra services, som konkurrenterne for længst har taget til sig.

Mest opsigtsvækkende er muligheden for at passagererne fra slutningen af februar næste år kan få deres boardingkort elektronisk til brug på smartphones og lignende apparater. En feature, som er helt almindelig hos mange andre selskaber, men som Ryanair indtil nu er gået i en stor bue udenom.

Fra 17 til fem klik
Derudover gennemføres en lang række forbedringer på selskabets hjemmeside. Det indbefatter blandt andet indførelsen af en 24 timers periode efter at kunderne har booket og købt billetter, hvor det er muligt at rette mindre ting i reservationen. Det er iværksat fra 1. november og i slutningen af november bliver det betydeligt nemmere at komme gennem booking-processen. Det sker når det antal klik med musen som er nødvendige for at gennemføre processen skæres ned fra 17 til fem.

Desuden bliver det muligt for kunderne at gemme deres oplysninger under ”My Ryanair”, så oplysningerne kommer frem hver gang man booker en billet. En helt normal funktion hos mange andre selskaber. Endelig bliver det nemmere at overskue priserne på enkelte destinationer og finde lige præcis den afgang og den pris, som passer en bedst. Et overblik, som også kommer i en ny app til smartphones og tablets.

Forbedringen af hjemmesiden og indførelsen af elektroniske boardingkort er de seneste skridt i den forbedring af sin service over for kunderne, som Ryanair har haft gang i de seneste måneder. Det indbefatter blandt andet muligheden for at gå i direkte dialog med Ryanairs topchef, Michael O’Leary. Den normalt så storskrydende og til tider småarrogante luftfartsdirektør er ellers kendt for at afvise stort set al kritik med barske og ofte latterliggørende modsvar.