Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

Ryanair: Ingen langdistanceplaner de næste fem år

Mangel på langdistancefly betyder, at Ryanair de næste 5-10 år vil koncentrere sig om at vokse i Europa og ikke flyve oversøisk.

Norwegian gør det og canadiske Westjet gør det også meget snart. Flyver lavprisflyvninger fra kontinent til kontinent. Europas suverænt største lavprisselskab, Ryanair, har også flere gange set på muligheden for at gå ind på Atlant-trafikken. Men nu slår Ryanairs topchef fast, at det ikke bliver tilfældet i den nærmeste fremtid.

”Vores plan for de næste 5-10 år er at købe mange flere Boeing mellemdistancefly og vokse hurtigt her i Europa,” fastslår Ryanair-boss Michael O’Leary overfor CHECK-IN.dk.

En langdistanceoperation skal etableres i et selvstændigt selskab, fastslår O’Leary. Og det kunne Ryanair i princippet sagtens gøre samtidig med at man købte flere Boeing 737-mellemdistancefly og fortsatte væksten i Europa. Problemet er bare, at det ikke er til at skaffe de rigtige fly.

”Det bliver i hvert fald ikke inden for de næste fire til fem år. For på nuværende tidspunkt kan vi ikke finde en flåde af langdistancefly med lave driftsomkostninger,” forklarer Michael O’Leary.

Forklaringen på det skal findes under varmere himmelstrøg.

”Golf-selskaberne opsuger ordrerne lige så hurtigt som Boeing og Airbus kan producere langdistancefly. Der er ingen langdistancefly i overskud, som bare står i Mojave-ørkenen, som der var tidligere. Det har der ikke været de sidste 10 år. Og det kommer der heller ikke til de næste 4-5 år, medmindre der kommer voldsom politisk uro i Mellemøsten,” understreger Michael O’Leary.