Det første Ryanair-fly blev mødt med røde faner, da det landede i CPH i 2015.

Ryanair kan være på vej med danske baser

Ryanair har via en advokat taget kontakt til Flyvebranchens Personale Union med ønsket om en dialog, der måske kan betyde, at flyselskabet vender tilbage med danske baser.

Den kovending, som Ryanair er i gang med at tage i forhold til at anerkende fagforeningerne, kan snart betyde, at flyselskabet vender tilbage til Danmark med danske baser.

Det vil være en rimelig antagelse efter at Ryanairs topchef Michael O´Leary tidligere på ugen antydede, at nye baser kunne være på vej i forbindelse med beslutningen om at anerkende fagforeningerne.

“Det er klart, at en af fordelene ved at anerkende fagforeningerne er, at det efter vores opfattelse, åbner op for vækstmuligheder i Frankrig og Skandinavien, der har været lande, som tidligere har været lukket for os, fordi det betød en tvungen anerkendelse af fagforeningerne,” siger Michael O´Leary til nyhedsbureauet Reuters.

Samtidig antyder han, at Ryanair vil kunne placere op til 50 basefly i Frankrig, og at flyselskabet har været i kontakt med pilotfagforeninger i Frankrig og Danmark allerede på nuværende tidspunkt.

En tilbagevenden til baser i Danmark spekulerer Flyvebranchens Personale Union (FPU) også i på selskabets hjemmeside under overskriften “Ryanair på vej til Danmark?”. Det var i øvrigt selvsamme fagforening, der i 2015 fik Ryanair smidt på porten, efter at det irske lavprisflyselskab nægtede at indgå overenskomster med personalet på baserne i København og Billund. En faglig aktion blev varslet af Serviceforbundet med opbakning fra hele fagbevægelsen, og lovligheden heraf, blev sanktioneret af Arbejdsretten ved en dom den 1. juli 2015.

Herefter trak Ryanair sig fra de to danske baser.

Pilotoprøret i Ryanair
I efteråret 2017 har der imidlertid været et spirende pilotoprør i Ryanair. Det skete samtidig med, at det i midten af september kom frem, at Ryanair måtte aflyse samlet 2.100 flyvninger i september og oktober, hvilket ramte 315.000 passagerer. Årsagen var pilotmangel.

Da det samtidig ikke var muligt at få piloterne til at tage ekstra vagter, måtte Ryanair efterfølgende sætte 25 ud af i alt 400 fly på jorden fra 17. november og frem til 18. marts 2018, hvilket betød, at 34 ruter måtte vinterlukkes, hvilket svarer til omkring 18.000 aflyste flyvninger.

Dermed befandt Ryanair sig pludselig i strid modvind, og piloterne øjnene samtidig muligheden for at få nogle krav igennem, som ikke havde været muligt tidligere. Hovedkravet var ganske enkelt, at man ønskede, at Ryanair skulle anerkende fagforeningerne og indlede forhandlinger om lokale overenskomster.

Her strittede Ryanair kraftigt imod og brugte den sædvanlige fagforeningsfjendske retorik. Piben fik dog en anden lyd, da der pludselig blev afsendt varsel om strejker og faglig aktioner op til jul fra Ryanair-piloterne i en række vigtige europæiske markeder.

Det fik topchef Michael O´Leary til at love at ville indgå dialog med fagforeningerne, hvis en julestrejke dermed kunne blive undgået.

Henvendelse til FPU
Efterfølgende er der allerede fastsat datoer for de første drøftelser med lokale fagforeninger i eksempelvis Storbritannien, Italien og Portugal, mens de tyske og irske piloter også følger trop.

Herudover har Ryanair også lovet en dialog med kabineforeningerne, ligesom der er blevet rettet henvendelse til fagforeninger i lande, hvor Ryanair har trukket sig fra på grund af tidligere konfrontationer med fagbevægelsen. Det er blandt andet tilfældet i Danmark.

“Det er korrekt, at Ryanair har rettet henvendelse til os via deres advokat. De ansattes oprør har tydeligvis fået ledelsen til at tænke sig om,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union til foreningens hjemmeside.

Da FPU sammen med fagbevægelsen tvang Ryanair til at lukke baserne i sommeren 2015, var det ikke til udelt begejstring for Ryanairs ansatte på de danske baser.

“FPU har ødelagt mere, end de har gavnet os. Jeg er blevet smidt ud af landet af FPU,” sagde en anonym dansk Ryanair-pilot tidligere i dette efterår til CHECK-IN om episoden i sommeren 2015.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-kovending skal trykprøves

Ryanair vil ikke anerkende svenske pilotkrav

Svenske Ryanair-piloter organiserer sig

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

Historisk møde mellem Ryanair og dansk fagforening