Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

En dansk Ryanair-kaptajn hævder, at selskabet altid har været underbemandet, og med masser af nye fly på vej, kan det ende galt for Ryanair, hvis der ikke er piloter nok.

De omkring 2.100 flyaflysninger fra midten af september frem til den 28. oktober kommer ikke bag på Ryanairs piloter. Heller ikke de kommende 34 rutelukninger i vintertrafikprogrammet, der vil føre til yderligere 18.000 aflysninger.

Pilotmangel i Ryanair er tilsyneladende et problem, der har eksisteret i flere år, og nu er det endelig kommet frem i lyset som følge af omlægningen af ferieåret fra regnskabsåret 1. april til 31. marts til fremover at være kalenderåret. Det betyder nemlig, at piloternes fire ugers hovedferie skal holdes i løbet af ni måneder i overgangsåret.

“Vi havde også mange aflysninger sidste år, men der lykkedes det bare at skjule det bedre, ligesom omfanget heller ikke var så stort. Der er især mangel på kaptajner og erfarne styrmænd, men generelt er selskabet underbemandet på alle niveauer,” siger en dansk Ryanair-kaptajn til CHECK-IN.dk.

Ryanair-kaptajnen ønsker ikke at få sit navn frem i denne artikel, men redaktionen er bekendt med hans identitet.

Ikke styr på planlægningen
Kaptajnen fortæller, at han frivilligt har budt ind med fridage hist og her, hvor han vil kunne tage ekstra vagter i den periode, hvor 10 fly indtil videre er sat på jorden.

“Jeg blev ringet op af en af cheferne i den såkaldte rostering-department, der planlægger piloternes vagtplaner. Jeg tilbød nogle dage, men de vendte aldrig tilbage. Sidenhen har jeg skrevet til afdelingen, men de har ikke svaret på mine spørgsmål. Der er simpelthen ikke nok ressourcer til at styre det,” lyder det fra den erfarne Ryanair-kaptajn, der har været ansat i Ryanair i en årrække.

Han frygter også, at der blive store problemer i forbindelse med trafikprogrammet for jule- og nytårsperioden og undrer sig samtidig over, hvorfor Ryanair ikke indlejer fly med piloter fra andre selskaber, som Norwegian eksempelvis har gjort for at beskytte kunderne.

“Det er officielt, at der er tale om 10 fly, der er sat på jorden i seks uger, men kilder i virksomheden fortæller, at der i forvejen var op imod 10 andre fly, der ikke kunne bemandes. Det er Michael O´Leary (Ryanairs topchef, red.), der i sidste ende har ansvaret for det, og han lever tilsyneladende i fortiden. Der mangler folk i hele organisationen.”

O´Leary er nødt til at skifte kurs
Den store bekymring hos Ryanair-piloterne er også, at selskabet i de kommende år får leveret nye fly og vil ekspandere fra de nuværende 400 fly op til i alt 550, og uden piloter til at flyve flyene, forudser man, at det let kan udvikle sig til en endnu større krise for det irske lavprisflyselskab.

“Vi kommer til at modtage syv nye fly hver måned, og hvis man ikke har piloter til at flyve dem, så kommer til at gå galt. Michael O´Leary bliver simpelthen nødt til at skifte kurs, og hvis han ikke får tingene rettet op inden jul, så tror jeg ikke længere, at han kan fortsætte som selskabets topchef,” er vurderingen

Selvom piloterne er bekymrede over fremtiden i Ryanair, hvis de nuværende arbejds- og ansættelsesforhold ikke forbedres, så frygter de erfarne piloter ikke personligt for deres job.

“Der er ingen af os, der bliver arbejdsløse. Vi kan altid få et job hos Norwegian i stedet for.”

 

Relaterede artikler:

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair skærer ned i København

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 2

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 1

x

Læs Også

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.