Ryanair hilses velkommen i Malmø-Sturup lufthavnen. (Arkivfoto: Swedavia)

Ryanair lægger pres på CPH fra Malmø-Sturup

Ryanair fortsætter selskabets markering i Malmø-Sturup lufthavnen ved at åbne en daglig rute til London. Dermed er Europas tre største lavprisflyselskaber samlet i Øresundsregionen i konkurrence om lavpristrafikken til London, der er Københavns Lufthavns største destination.

Torsdag den 30. juni ankom et Boeing 737-800 fly fra Ryanair til Sturup Lufthavnen ved Malmø. Flyet blev modtaget med de sædvanlige vandkaskader, der traditionelt markerer åbningen af en ny rute.

Det var det irske lavprisflyselskabs nyesommerrute til Alicante, der skulle fejres.Og i søndags blev der også åbnet en rute til Málaga.

Men Ryanairhar endnu en overraskelsei ærmet til Sturup-lufthavnen. Fra den 1. november vil Ryanair nemlig flyve dagligt mellem Malmø-Sturup og London- Stansted.

Dermed kommer selskabet i realiteten til at konkurrere med de daglige lavprisflyvninger fra Københavns Lufthavn til London opereret af blandt andeteasyJet og Norwegian. Hermed er Europas tre største lavprisflyselskaber samlet i Øresundsregionen i konkurrence om den størstedestination fra Københavns Lufthavn. I 2010 rejste nemlig 1,5 millioner mennesker på Københavns Lufthavns ruter til og fraden britiske hovedstad.

Ryanairs aktiviteter i Malmø-Sturup skal ses i lyset af, at det ikke er lykkedes for Københavns Lufthavn at tilbyde tilstrækkeligt attraktive betingelser for Ryanair. Derfor vælger det irske lavprisflyselskab angiveligt at lægge pres på den danske hovedstadslufthavn ved at øge tilstedeværelsen i den svenske lufthavn, der ligger blot 54 kilometer væk i lige luftlinie.

“Viser ikke, at Ryanair er kommet længere væk eller tættere på. Det er endnu engang et udtryk for, at vi er i konkurrence med andre lufthavne. Ryanair er meget prisfølsomme i forhold til lufthavnenes takster,“ siger Ole Wieth Christensen, der er Director Airline Sales & Route Development i Københavns Lufthavn.

Han medgiver samtidig, at Ryanair´s aktiviteter i Malmø kan tolkes som en slags pression overfor Københavns Lufthavn mere end udtryk for en reel satsning.

“Vi har til stadighed en dialog med Ryanair,men vi kan ikkebryde lovgivningen i forhold til rabatgivningen. Taksterne er fastlagt for CPH Go. Jeg vurderer også, at Ryanair gør dette med slet skjult hentydning til, at de gerne vil flyve fra København, men at det er for dyrt. De vil uden tvivl lægge pres på os med dette initiativ.“