Ryanair lun på indenrigsmarkedet

Muligheden for helårsruter med kort flyvetid gør, at Ryanair har kig på danske indenrigsruter, når selskabet skal åbne 10 nye ruter. Til gengæld ønsker selskabet ikke at slås med SAS og Norwegian inden for Skandinavien.

Det er ikke utænkeligt, at Ryanairs fly inden længe vil flyve dansk indenrigs. Det fortæller selskabets kommercielle direktør David O’Brien til CHECK-IN.dk.

”Det er afgjort noget vi vil overveje. Muligheden for at etablere helårsruter med kort flyvetid, som gør det muligt at sælge flysæderne mange gange på en dag, er interessant for os at se på,” siger David O’Brien.

Selskabet starter fra 26. marts næste år tre ruter til London, Milano og Warszawa fra sin nye base i Københavns Lufthavn. Planen er derefter senere på året at udvide med yderligere 10 ruter fra København. Hvilke lægger dog langt fra fast endnu.

”Alt er på bordet og dansk indenrigs er en interessant mulighed. Vi har på det seneste vokset meget i det græske og italienske indenrigsmarked,” pointerer David O’Brien.

Der er dog visse naturlige begrænsninger for hvor mange danske indenrigsruter, som ville kunne bære Ryanairs store 189-sæders Boeing 737-800 fly magen til dem, som Norwegian bruger på Aalborg – København. Medmindre Ryanairs entré på en rute får passagertallet til at vokse meget, så er det realistisk set kun Aalborg-ruten, hvor der ville være et tilpas stort marked til at fylde Ryanairs fly.

Boblen brister
Mens indenrigsmarkedet virker tillokkende på Ryanair, så er der et andet marked fra København, som selskabet agter at holde sig på lang afstand af. Og det er det intraskandinaviske marked og særligt ruterne til Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda.

”Det har slet ikke vores interesse. Der udbydes en enorm stor kapacitet i det marked til priser, som er lavere end omkostningerne. Så hvorfor gå med i en tre-vejs pistolduel med Norwegian og SAS?,” spørger O’Brien retorisk.

”Det er ikke holdbart og på et tidspunkt brister boblen,” vurderer David O’Brien og hentyder til, at SAS går konkurs eller et af selskaberne trækker sig fra de ruter, hvor Norwegian og SAS flyver vinge mod vinge.

De tre første ruter til London Luton, Milano Bergamo og Warszawa Modlin vil blive fløjet henholdsvis to, en og en gang dagligt alle ugens med et Boeing 737-800 fly. I alt 28 ugentlige flyvninger. Flyet bliver det første fly på Ryanairs nye base i Københavns Lufthavn, hvor yderligere tre fly vil komme til i løbet af 2015.

De skal gøre det muligt for Ryanair at åbne de 10 nye ruter og nå op på mere end 100 ugentlige afgange fra København.