I det kommende sommertrafikprogram har Ryanair indtil videre lagt 24 ruter til salg fra Danmark. Der bliver i første omgang 20 ruter fra Billund samt mindst fire ruter fra Aarhus Lufthavn.
Det irske lavprisflyselskab Ryanair er i dsse dage ved at lægge sidste hånd på sommertrafikprogrammet, der træder i kraft i slutningen af marts måned. Og noget tyder på, at det bliver noget nærstatus quo i forhold til sidste sommer.
Fra Aarhus Lufthavner der dog stadig usikkerhed om ruterne til Moss Lufthavn Rygge ved Oslo samt højsæsonruten til Alicante. Ruterne er ikke lagt til salg endnu, men det er åbenbart blot et spørgsmål om tid.
“Ifølge de oplysninger jeg har fraRyanair, kommer Rygge og Alicante også med i sommertrafikprogrammet,“ siger lufthavnschef Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn.
Derudover kan Aarhus Lufthavn tilbyde ruter til London-Stansted, Barcelona-Girona, Málaga og Palma de Mallorca, som alle er bekræftede.
Indtil videre har Ryanair lagt 20 ruter op fra Billund Lufthavn, hvilket er identisk med sommerprogrammet for 2012. Den nyerhvervede status som baselufthavn kaster således ikkei første omgang mere trafik af sig, end hvad der blev åbnet i 2012, hvilket var i alt seks nye ruter.
“Vi forventer samme aktivitet fra Ryanair i sommeren 2013 i forhold til sommeren i år. Erfaringen viser dog, at der kan ske ændringer op mod sommerfartplanens ikrafttræden, så det kan ikke afvises, at der både kan komme flere frekvenser på allerede eksisterende ruter eller nye ruter til næste sommer,“ siger administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn.
Høje priser ved salgsstart
Det lader dog til, at priserne fra starten af salgsperiodenhar fået et lille nøk opad. De mest populære sommerdestinationer starter ved enkeltpriser fra 588 kroner ud af Billund, mens de populære sommerdestinationer fra Aarhus Lufthavn i øjeblikket koster fra 618 kroner og opad.
Fra Billund til | Start | Pris | Fra Aarhus til | Start | Pris |
Krakow | Full year | 139 | London-Stansted | Full year | 288 |
Budapest | Full year | 216 | Girona-Barcelona | 16MAR | 558 |
London-Stansted | Full year | 226 | Málaga | 16MAR | 618 |
Milano-Bergamo | Full year | 226 | Palma de Mallorca | 16MAR | 618 |
Edinburgh | 10MAR | 278 | |||
Rom-Ciampino | 14MAR | 278 | |||
Venedig-Treviso | 28MAR | 278 | |||
Girona-Barcelona | 24MAR | 288 | |||
Pisa | 24MAR | 288 | |||
Tenerife | Full year | 368 | |||
Trapani | 26MAR | 368 | |||
Alicante | Full year | 428 | |||
Málaga | Full year | 428 | |||
Carcasonne | 24MAR | 488 | |||
Zadar | 26MAR | 548 | |||
Alghero | 01APR | 588 | |||
Faro | 27MAR | 588 | |||
Korfu | 06APR | 588 | |||
Malta | 25MAR | 588 | |||
Palma | 24MAR | 588 |
Kilde: Ryanair.com
Hos Ryanair er man sædvanen tro ikke meget for at kommentere ændringerne i fartplanen, førend hele puslespillet er gået op.
“Vi arbejder stadig med sommertrafikprogrammet, så vi kan hverken be- eller afkræfte noget i forhold til det. Indenfor de næste par uger vil det komplette sommertrafikprogram være tilgngeligt,“ siger Elina Hakkarainen, der er ansvarlig for Ryanairs salg- og markedsføringsaktiviteter i Norden.