(Foto: Ryanair)

Ryanair-møde uden resultat

Ryanairs topchefer ville end ikke røre ved det udkast til overenskomst, som to danske fagforeninger havde medbragt til et historisk møde fredag.

Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, og personaledirektør, Eddie Wilson, ville end ikke kigge på det udkast til en overenskomst, som Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet havde medbragt til fredagens møde mellem det irske lavprisselskab og de danske fagforeninger.

”De nærmest fnysede af det og ville overhovedet ikke røre ved det. De kiggede ikke i det og lod det ligge, da mødet var færdig,” fortæller formanden for Serviceforbundet, John Dybart, til CHECK-IN.dk.

Mødet, der fandt sted fredag eftermiddag på neutral grund på et hotel nær London Heathrow-lufthavnen, var kommet i stand i anledning af, at Ryanair den 26. marts agter at åbne en base i Københavns Lufthavn og stationere både fly og personale i lufthavnen. Derfor vil FPU og Serviceforbundet gerne tegne en overenskomst med Ryanair.

Ikke nyt møde
Ryanair har gentagne gange understreget, at de ikke samarbejder med fagforeninger og ikke agter at indgå en overenskomst for sine ansatte på den kommende base i København. Lavprisselskabet havde alligevel indvilget i at mødes med fagforeningerne.

Ifølge John Dybart var Ryanair på det lidt over en time lange møde imidlertid ganske afvisende over for nogen som helst samarbejde, og der blev da heller ikke aftalt noget nyt møde.

”Det var stemningen ikke til,” forklarer John Dybart.

Målet er klart
Parterne mødes dog igen allerede på torsdag. Denne gang er rammen Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i København til det første opstartende møde i forbindelse med, at FPU og Serviceforbundet har indbragt Ryanair for arbejdsretten. Målet med det er klart.

”Vi arbejder nu frem mod at få Arbejdsrettens ord for, at vi kan iværksætte en konflikt og sympatikonflikter fra den 26. marts,” understreger John Dybart.

Hvis medlemmer af HK, 3F og andre LO-fagforbund indleder sympatikonflikt, så kan det betyde, at Ryanair ikke kan få checket passagerer ind, få lastet kufferter og tanket sine fly. Det er dog kun hvis selskabet etablerer en base. Hvis Ryanair dropper ideen om at åbne en base men starter med at lade sine nye ruter betjene af fly fra andre baser, så er der ikke noget fagbevægelsen kan stille op. Så kan de ikke lovligt blokere håndteringen af Ryanair-flyene.

Ryanair har allerede sagt, at det kan blive konsekvensen. Og selskabet tyvstarter da også sin entré i Københavns Lufthavn med at åbne en rute fra Dublin til København allerede den 18. marts. Den vil blive betjent med fly og besætninger fra selskabets base i Dublin. Derfor er der intet fagbevægelsen kan stille op – arbejdsret eller ej.