Ryanair overhaler konkurrent på håndbagage

Med muligheden for at tage to stykker håndbagage med og en reduktion i flere typer gebyrer er Ryanair pludselig foran easyJet og på linje med netværksselskaberne.

Ryanair har aldrig lagt skjul på, at de gjorde en dyd ud af at tilbyde passagererne de dårligste rejsevilkår, tage de højeste gebyrer og flyve til de mindst centrale lufthavne. Alt sammen ud fra devisen om, at priserne til gengæld var de laveste. Og for at signalere distancen mellem dem og konkurrenterne klart og tydeligt, har Ryanair også kaldt sig selv for et ”ultralavprisselskab” og ikke bare et ”lavprisselskab” som konkurrenterne easyJet, og Norwegian.

Men nu tager Ryanair det usædvanlige skridt, at de overhaler konkurrenten easyJet på et parameter og lægger sig op på siden af de netværksselskaber, som det irske ultralavprisselskab ellers normalt forsøger at lægge al mulig afstand til.

Således vil Ryanair fremover give passagererne mulighed for at medbringe ikke bare ét, men hele to stykker håndbagage ombord på selskabets flyvninger, som i Danmark udgår fra Aarhus og Billund Lufthavne. Bagagestykke nummer et må være en kuffert med mål på makismalt 55 x 40 x 20 centimeter, mens stykke nummer to må være en mindre computertaske eller lignende på maksimalt 35 x 20 x 20 centimeter.

Foran SAS
Det er mere end hos easyJet, der kun siger ja til et styks kabinebagage, og størrelsesmæssigt på niveau med Norwegian og netværksselskaber som SAS, British Airways og Lufthansa. Når det kommer til vægt var Ryanair faktisk allerede før foran SAS. Irerne tillader nemlig at kufferten må være 10 kilo, mens SAS kun kan acceptere otte kilo. Hos British Airways vil man gå med til at håndbagagen kan veje helt op til 23 kilo, så længe den holder sig inden for målene – og så længe man selv kan løfte den op i bagagehylden.

Samtidig reducerer Ryanair gebyret for at udstedt boardingkort i lufthavnen fra 70 pund, svarende til 627 kroner, til 15 pund, som svarer til 134 kroner.

”Vi lytter og reagerer på vores kunders ønsker, så de kan fortsætte med at forvente lave priser og punktlige flyvninger, men nu også kan nyde at kunne tage en taske nummer to med ombord samt reducerede gebyrer for genudstedelse af boardingkort for dem, der har checket ind online,” siger Ryanairs nordiske salgs- og marketingchef, Elina Hakkarainen.

Stor bue udenom
Forbedringerne trådte i kraft søndag og er de seneste i en stribe af annoncerede tiltag, som skal være med til at give kunderne en bedre oplevelse, når de vælger at flyve med Ryanair.

Mest opsigtsvækkende er muligheden for at passagererne fra slutningen af februar næste år kan få deres boardingkort elektronisk til brug på smartphones og lignende apparater. En feature, som er helt almindelig hos mange andre selskaber, men som Ryanair indtil nu er gået i en stor bue udenom.

Derudover er selskabets hjemmeside blevet markant forbedret. Det indbefatter blandt andet indførelsen af en 24 timers periode efter at kunderne har booket og købt billetter, hvor det er muligt at rette mindre ting i reservationen. Det blev iværksat fra 1. november og fra slutningen af november blev det betydeligt nemmere at komme gennem booking-processen. Det antal klik med musen, som er nødvendige for at gennemføre processen er skåret ned fra 17 til fem.

Desuden bliver det muligt for kunderne at gemme deres oplysninger under ”My Ryanair”, så oplysningerne kommer frem hver gang man booker en billet. En helt normal funktion hos mange andre selskaber. Endelig bliver det nemmere at overskue priserne på enkelte destinationer og finde lige præcis den afgang og den pris, som passer en bedst. Et overblik, som også kommer i en ny app til smartphones og tablets.