Ryanair-fly på platformen i Billund Lufthavn. (Foto: Billund Lufthavn)

Ryanair-pilot: Vi må tage alt det brændstof med vi vil

Ryanair skriver kun til de mest brændstofforbrugende piloter for at sikre mest optimal drift. Vi må medbringe alt det brændstof vi vil, forsikrer dansk Ryanair-pilot.

Det irske lavprisselskab Ryanair skriver hver måned til de 20 procent af selskabets piloter, som har brugt mindst brændstof og de 20 procent, der har brugt mest i den forgangne måned. Det bekræfter en dansk Ryanair-pilot, som CHECK-IN.dk har talt med.

Brevene til de mest brændstofforbrugende piloter indeholder dog ingen trusler om fyringer, hvis ikke forbruget mindskes, sådan som flere tidligere Ryanair-piloter onsdag fortalte til Berlingske.

”Det er venlige breve med forslag til hvordan piloterne kan gøre tingene mere optimalt. Brændstof er dyrt og et overforbrug er heller ikke optimalt for miljøet,” forklarer piloten, der har fløjet i Ryanair gennem en længere årrække og før det i danske flyselskaber.

Han har selv modtaget breve for at være blandt de piloter, der brugte mest brændstof, og breve for at være blandt de piloter, der brugte mindst.

Rådene til de mest brændstofforbrugende piloter kan blandt andet handle om ikke at flyve for stærkt, men i stedet holde den fart, som er den normale procedure.

Konkret vurdering
Den danske Ryanair-pilot afviser pure, at piloterne ikke må tage mere brændstof med end allerhøjest nødvendigt.

”Vi får altid lov til at tage den mængde brændstof med, som vi i den konkrete situation vurderer vil være hensigtsmæssigt at medbringe,” understreger piloten, der ønsker at være anonym.

Ifølge piloten er det Ryanairs normale procedure, at et fly på en almindelig flyvning medbringer:

  • Brændstof til den mest konservative rute frem til slutdestinationen.
  • En reserve på fem procent.
  • Brændstof til taxituren fra gate til startbane (typisk 190 kg).
  • Brændstof til at kunne afbryde landingen og gå rundt til en ny landing.
  • Brændstof til at kunne nå en alternativ lufthavn
  • Plus brændstof til yderligere 30 minutters flyvning

Han fortæller, at Ryanairs mere end 300 Boeing 737-800 fly i gennemsnit lander med knap 2,9 ton brændstof i tankene – nok til yderligere 1,5 times flyvning. Ifølge piloten lander Lufthansas Boeing 737-fly i gennemsnit med 2,3 ton brændstof i tankene.

Lande med det samme
Berlingske fortæller i avisen onsdag om en episode i Spanien i juli 2012, hvor tre Ryanair-fly på vej til Valencia alle tre erklærede ”fuel emergency”, da tankene var ved at være tomme. Det bruger avisen som et eksempel på konsekvenserne ved at Ryanair ifølge de tidligere Ryanair-piloter forsøger at få piloterne til at medbringe så lidt brændstof som muligt.

Alle tre fly var på vej til at lande i lufthavnen i Madrid, da de sammen med mange andre fly blev omdirigeret til lufthavnen i Valencia. Under indflyvningerne til Valencia vurderede alle tre kaptajner, at de havde så lidt brændstof ombord, at de erklærede en nødsituation og fik lov at lande med det samme foran andre fly.

Interne papirer fra det irske lavprisselskab pegede i retning af, at Ryanair bevidst spekulerede i at medbringe så lidt brændstof som muligt på sine fly for at holde vægten og dermed brændstofforbruget nede.

Ikke alene
Men en redegørelse fra de irske luftfartsmyndigheder i september samme år viste, at alle tre fly ved starterne fra Stockholm Skavsta, London Stansted og Palma de Mallorca havde mere brændstof ombord end de var forpligtiget til i forhold til flyveplanerne. Desuden var Ryanair-flyene ikke alene om at være tæt på grænsen for hvor meget brændstof de skal have tilbage ved en landing, da de nærmede sig Valencia.

Fly fra LAN Chileog easyJet erklærede også nødsituationer og fik lov til at lande med det samme i den spanske lufthavn.

Desuden pegede redegørelsen på, at Ryanair-kaptajnerne havde svært ved at komme igennem til de spanske flyveledere i Madrid og Valencia og få de nødvendige dessiner. Et meget stort antal fly blev omdirigeret fra Madrid til Valencia, og det gav især flyvelederne i Valencia meget arbejde.

De spanske luftfartsmyndigheder fortalte i dagene efter episoderne omverdenen om de tre Ryanair-fly. Men ikke noget om, at der også var andre fly, der gjorde det samme. Og heller ikke noget om, at spaniernes egne flyveledere havde svært ved at overskue situationen og give Ryanair-flyene de nødvendige instruktioner.

Indbringe for pressenævn
Ryanair oplyste i en pressemeddelelse onsdag, at de agter at indbringe Berlingske for Pressenævnet på baggrund af avisens historier onsdag om Ryanairs brændstof-politik.

Selskabet fremlagde desuden en erklæring fra de irske luftfartsmyndigheder. Den slår fast, at Ryanairs brændstofpolitik følger EU’s regler, at Ryanair ikke presser sine piloter til at bruge så lidt brændstof som muligt og at alle Ryanair-piloter har lov til at medbringe så meget brændstof på flyene, som de måtte ønske.