Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Ryanair-piloter vil have selskabets sikkerhed undersøgt

Ni ud af ti Ryanair-piloter vil have myndighederne til at undersøge hvordan arbejdsforholdene påvirker flysikkerheden.

Luftfartsmyndighederne i Irland og EU bør kaste et kritisk blik på Ryanair og hvordan arbejdsvilkårene i det irske lavprisselskab eventuelt påvirker sikkerheden. Det mener mere end ni ud af ti Ryanair-piloter ifølge en undersøgelse, der er lavet af sammenslutningen Ryanair Pilot Group og lækket til tv-stationen Channel 4. Organisationen, der ikke er anerkendt af virksomheden, hævder at repræsentere omkring halvdelen af selskabets kaptajner og styrmænd.

Omkring 1.000 piloter har deltaget i undersøgelsen, der også viser, at otte ud af ti mener, at Ryanair mangler en åben sikkerhedsstruktur, hvor man uden frygt for repressalier og tjenestelige påtaler kan indrapportere sikkerhedsemner. Omkring to tredjedele af piloterne føler sig utilpas ved at påtale sikkerheden.

Et skalkeskjul
Cirka 70 procent af selskabets piloter er på såkaldte nul-kontrakter, hvor de kun får løn hvis de flyver. Og det er ifølge Ryanair Pilot Group et sikkerhedsproblem, da det kan tvinge piloter, der egentlig ikke burde flyve på grund af sygdom eller andet, ud i cockpittet og op i luften.

Hos Ryanair mener man, at pilotorganisationen er et skalkeskjul for European Cockpit Organisation, der er en europæisk paraplyorganisation for fagforeninger, der organiserer piloter i konkurrerende flyselskaber.

Ifølge avisen Irish Times, så tager de irske luftfartsmyndigheder heller ikke undersøgelsen særligt alvorlig, men sætter i stedet spørgsmål ved deltagernes motiver for at svare på undersøgelsen.

Overbebyrdet flyveleder
Der har tidligere floreret historier om hvordan Ryanair-piloter beordres til at medbringe så lidt brændstof som muligt for at spare vægt og dermed mindske brændstofforbruget. En konkret episode i luftrummet over Valencia i Spanien i juli sidste år smed for alvor benzin på det bål. Her erklærede tre Ryanair-fly inden for få timer mayday på grund af brændstofmangel og fik lov til at lande med det samme i stedet for at ligge i kø til landing.

Opstanden over de tre episoder var stor – ikke mindst hos de spanske luftfartsmyndigheder. Men en undersøgelse konkluderede senere, at det var en overbebyrdet flyveleder i Valencia, der var den primære årsag til brændstofmanglen. Han havde svært ved at håndtere en hel stime af fly, der på grund af tordenvejr blev omdirigeret fra Madrid til Valencia. Og de tre Ryanair-fly var ikke de eneste fly, der den aften landede i Valencia med meget lidt brændstof tilbage i tankene.