Ryanair-pressemøde i Billund i dag

Hvor mange ruter vil lukke og hvor mange vil fortsætte, hvis Ryanair på fredag lukker sin base i Billund Lufthavn. Det vil Ryanair formentlig give svar på ved et pressemøde i Billund i dag.

Vil Ryanair fortsat have 14 sommerruter ud af Billund Lufthavn, hvis selskabet gør alvor af sine trusler om at lukke basen i lufthavnen? Vil nogle af ruterne blive lukket og erstattet af helt nye ruter for at få kabalen til at gå op, når ruterne skal betjenes af fly fra andre baser? Eller vil Ryanair ligefrem annoncere nye ruter fra Billund Lufthavn?

Det får vi formentlig svar på tirsdag formiddag, når Ryanair holder pressemøde i Billund. Ved et lignende pressemøde for halvanden uge siden i København, annoncerede selskabet, at man lukkede basen i Københavns Lufthavn. Den lukker således i aften sammen med ruten til Warszawa Modlin. Men samtidig annoncerede Ryanair åbningen af tre nye ruter fra Københavns Lufthavn, så man i løbet af i år vil komme op på i alt 14 ruter ud af Københavns Lufthavn – uden at have base i lufthavnen.

Imorgen onsdag åbner selskabets nye rute fra Kaunas til København og til november åbner man ruter til Bologna og Edinburgh. Flyet fra Kaunas skal bruges på den ene af Ryanairs to daglige flyvninger fra CPH til London Luton, inden det sendes tilbage til Kaunas.

Truet med blokade
Dagens pressemøde i Billund er sandsynligvis et sidste forsøg på at lægge maksimalt pres på den danske fagbevægelse. Her har man nemlig annonceret, at man vil bruge en hovedkonflikt mod Ryanairs base i Billund Lufthavn til at blokere Ryanairs fly i Københavns Lufthavn fra på lørdag. Fly, som fra i morgen ikke længere har base i CPH, men som blot kommer flyvende ind fra andre baser.

Derfor gav Ryanair i fredags fagbevægelsen en frist til i morgen onsdag kl. 17.00 til skriftligt at meddele, at man ikke vil lave blokade i Københavns Lufthavn fra lørdag morgen. Gør fagbevægelsen ikke det, så vil Ryanair-basen i Billund Lufthavn blive lukket natten mellem fredag og lørdag. Tre fly og i alt 64 piloter og kabineansatte vil rykke til andre baser. Ruterne ind og ud af Billund Lufthavn vil fra lørdag morgen efter planen blive gennemført med fly fra andre baser uden nævneværdige gener for passagererne.

Om Ryanair på længere sigt kan og vil opretholde det samme antal ruter til og fra Billund som i dag, får vi formentlig svar på ved pressemødet i dag.

Blod på tanden
Ryanairs kommunikationsafdeling vil ikke oplyse til CHECK-IN.dk hvem fra Ryanairs ledelse, der kommer til pressemødet i dag. Ved de 8-9 pressemøder, som selskabet har holdt i København siden oktober sidste år, har selskabet været repræsenteret ved forskellige chefer. Da man den 29. oktober sidste år annoncerede åbningen af en base i CPH var det med kommerciel direktør David O’Brien i spidsen. Han blev ved en stribe af pressemøder i januar og februar flankeret af personaledirektør Eddie Wilson, da debatten mere og mere begyndte at dreje sig om arbejdsvilkår for Ryanairs personale på den kommende base i Københavns Lufthavn. Så holdt O’Brien i marts en briefing alene for udvalgte journalister og i april vendte han så tilbage. Denne gang med topchef Michael O’Leary ved sin side.

I takt med at tingene er spidset til, så er det tydeligt, at Michael O’Leary har fået blod på tanden. Han nyder tydeligvis slagsmålet og muligheden for at kaste spydige ”one-linere” afsted mod fagbevægelsen gennem medierne. Siden Ryanair for knap to uger siden tabte i Arbejdsretten, så har O’Leary selv holdt to pressemøder i København med få dages mellemrum – uden de andre chefer ved sin side. Det er derfor rimelig sandsynligt, at det vil være Michael O’Leary selv, der stiller sig op foran den danske verdenspresse i dag.

Sneget sig udenom
Gør O’Leary det, så skal han muligvis berede sig på at svare på nogle ubehagelige spørgsmål, som han ved de to seneste pressemøder i København behændigt har sneget sig udenom at svare på. Det handler om det kabinepersonale i Ryanair, som ikke er ansat direkte af Ryanair. De er i stedet ansat hos bemandingsselskabet Crewlink på nogle kontrakter, som ifølge DR Nyheder giver dem særdeles ringe løn- og arbejdsvilkår. Men da ingen af de ansatte på basen i Københavns Lufthavn er ansat på Crewlink-kontrakter, så syntes O’Leary ikke der var nogen grund til at svare på spørgsmål om Crewlink-kontrakterne.

”Vi er her i København i dag for at snakke om basen i Københavns Lufthavn. Ikke om basen i Billund,” sagde Michael O’Leary gentagne gange på de to pressemøder.

På basen i Billund Lufthavn er en del af de kabineansatte på Crewlink-kontrakter. Hvis O’Leary møder op til dagens pressemøde, så kan det være han skal være parat til at snakke om Crewlink-kontrakterne. Flere af de ansatte på Crewlink-kontrakter i Billund fortalte i sidste uge til DR Nyheder, hvordan de om vinteren er nødt til at samle flasker og bede deres forældre sende dem penge.

Ved et tidligere arrangement i Billund Lufthavn ankom Ryanairs topchef Michael O’Leary i et Boeing 737-800 passagerfly og var iklædt en model af en overdimensioneret Lego-klods.