Det første Ryanair-fly blev mødt med røde faner, da det landede i CPH i 2015.

Ryanair skærer ned i København

Ryanair har valgt at annullere opstarten af to nye ruter fra Københavns Lufthavn, og yderligere to ruter er taget ud af det kommende sommertrafikprogram.

Onsdag den 18. marts 2015 holdt Ryanair sit indtog i Københavns Lufthavn med den første rute, som havde Dublin som destination. Sidenhen har selskabet haft vokseværk i den danske hovedstadslufthavn, selvom det var et “bump på vejen”, at man i sommeren 2015 måtte trække sig fra den nyetablerede base i CPH efter en trussel fra fagbevægelsen om blokade, da det irske lavprisflyselskab ikke ønskede at indgå overenskomster med det danske personale.

Men det har ikke forhindret Ryanair i at nå en dominerende position som det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn med i alt 1.917.727 passagerer i 2016 og en markedsandel på 6,6 procent.

Men nu ser det ud til, at Ryanair har valgt at slække lidt på væksthastigheden. I februar i år annoncerede Ryanair to nye ruter fra Københavns Lufthavn til åbning i slutningen af oktober. Den første rute var Sevilla i Spanien, der skulle betjenes med to ugentlige afgange, og den anden rute var til Liverpool, hvortil Ryanair ville flyve fire gange om ugen fra den 29. oktober.

Ingen af ruterne bliver dog til noget, da Ryanair har fjernet dem fra reservationssystemerne. Det samme er tilfældet med ruten til Porto, der blev åbnet den 26. marts 2016 som helårsrute. Den starter dog op igen i slutningen af marts 2018.

Det er dog ikke tilfældet med ruterne fra København til Pescara i Italien og Zadar i Kroatien. Begge ruter bliver lukket ned i slutningen af oktober, og de optræder ikke i Ryanairs bookingsystem i det kommende sommertrafikprogram.

14 helårsruter fra CPH
Nedskæringerne i Københavns Lufthavn kommer i kølvandet på en uge, hvor Ryanair er blevet presset i defensiven efter at selskabet sidste fredag meddelte, at man ville aflyse 2.000 flyafgange indtil den 28. oktober som følge af fejldispositioner omkring piloternes ferie. Selskabet har angiveligt ikke har taget højde for, at konkurrerende flyselskaber har rekrutteret piloter fra Ryanair. hvorfor vagtplanerne ikke længere hænger sammen.

Irish Times skriver således, at 700 piloter det seneste år har forladt Ryanair, og Norwegian har officielt bekræftet, at selskabet har hentet 140 piloter fra Ryanair.

Efter tilpasningerne på ruterne til og fra København vil Ryanair samlet tilbyde 19 destinationer fra den danske hovedstadslufthavn. Tenerife er en vinterdestination, mens Napoli, Porto, Valencia og Thessaloniki alene betjenes i sommertrafikprogrammet. Herudover er der 14 helårsruter der går til henholdsvis Alicante, Bologna, Budapest, Bruxelles-Charleroi, Dublin, Edinburgh, Kaunas, London-Luton. London-Stansted, Køln, Madrid, Málaga, Milano-Bergamo samt Rom-Ciampino.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Ryanairs nordiske salg- og marketingchef, Chris Lundshøj, om årsagen til reduktionerne i trafikprogrammet fra Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

København får igen Liverpool-rute

Ny Ryanair-rute fra København til Sevilla

Fire nye Ryanair-ruter fra CPH

Ryanair åbner ny CPH-rute

x

Læs Også

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.