Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair udelukker kun tre lufthavne

Kun tre europæiske lufthavne kan Ryanair ikke forestille sig at flyve til og fra i fremtiden.

Ryanair har nu fået så meget blod på tanden hvad angår brugen af store primære lufthavne i Europa, at det irske lavprisflyselskab kun udelukker tre lufthavne, som de ikke kan se sig selv operere til og fra.

De tre lufthavne er ikke overraskende Europas tre største lufthavne; London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt am Main. Alle andre lufthavne i Europa kan sagtens blive Ryanair-baser eller -destinationer i fremtiden. Det fastslog Ryanairs marketingdirektør, Kenny Jacobs, i sidste uge.

”De eneste tre (primære lufthavne, red.), som jeg ikke ser os operere fra er London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt. Alle andre i alle andre markeder over hele Europa er en mulighed for os,” siger Kenny Jacobs til Air Transport World.

Dermed tager Ryanair endnu et skridt væk fra tidligere tiders klippefaste princip om kun at flyve til og fra små sekundære og tertiære lufthavne som eksempelvis Malmø Sturup, Aarhus Lufthavn og Stockholm Skavsta. For omkring to år siden begyndte Ryanair sin entré i større europæiske knudepunktslufthavne som en del af selskabets nye strategi om at blive mere tiltrækkende for forretningsrejsende og i det hele taget yde en bedre service.

Entreen i Barcelonas El Prat-lufthavn og Københavns Kastrup-lufthavn er blandt de mest klokkeklare eksempler. Det samme er selskabets kommende base i Milanos Malpensa-lufthavn og den entré i Amsterdam Schiphol, som sandsynligvis kommer meget snart.

Feede ind til ærkerivaler
Kenny Jacobs forudser, at Ryanairs entré i storlufthavnene vil udløse en meget intens konkurrence i visse markeder og især i Tyskland, hvor Ryanair kun har fem procent af markedet. Det håber selskabet at lave om på ved blandt andet i næste måned at åbne en base med fem fly i Berlins Schönefeld-lufthavn.

Ryanair luftede tidligere i år muligheden for selv at starte langdistanceflyvninger. En idé, som selskabet dog hurtigt trak tilbage. Nu lufter Kenny Jacobs så i stedet muligheden for at Ryanair feeder passagerer ind til nogle af sine ærkerivalers langdistanceflyvninger. Det kunne være ruter fra Dublin, hvor til Ryanair har 83 ruter, eller London Stansted, som Ryanair har 160 ruter ind til.

Ryanair sidder i dag på 15 procent af markedet for flyvninger indenfor Europa og forventer at kunne vokse til 25 procent uden at skulle hente noget af væksten ved langdistanceflyvninger.

Foto: Morten Lund Madsen.