Det første Ryanair-fly blev mødt med røde faner, da det landede i CPH i 2015.

Ryanair vil igen have CPH-base

Det irske lavprisselskab Ryanair vil gøre et nyt forsøg på at etablere en base i Københavns Lufthavn. Den kan ske allerede om godt et år.

I juli sidste år slog Arbejdsretten fast, at en stribe LO-fagforbund var i deres gode ret til at indlede sympatikonflikter og blokere for blandt andet handling og tankning af Ryanairs fly så længe selskabet ikke havde en dansk overenskomst for de ansatte på den base i Københavns Lufthavn, som selskabet havde åbnet godt tre måneder tidligere.

Derfor lukkede Ryanair basen og flyttede fly og besætningsmedlemmer til andre af sine mere end 80 baser ud over Europa. Ryanair opretholdt sine ruter i CPH ved at betjene dem med fly fra andre baser. Sidenhen er nye ruter kommet til, så selskabet i øjeblikket flyver til 14 destinationer fra CPH og yderligere fire kommer til næste år.

Vil have en base
At betjene CPH med fly fra andre baser er dog ikke nok for at kunne levere den vækst og oprette det antal nye ruter, som selskabet gerne vil i CPH. For at kunne vokse er selskabet nødt til at have fly baseret i lufthavnen på Amager, fastslår Ryanairs topchef, Michael O’Leary, der torsdag gæstede København til et velbesøgt pressemøde.

Derfor arbejder Ryanair med en plan om at gøre et nyt forsøg med hensyn til etablering af base i CPH.

”Det er bare et spørgsmål om hvorvidt det bliver i vinterprogrammet for 2017, når Norwegian og SAS fusionerer eller når SAS går konkurs. Uanset hvad, så vil vi have en base i Københavns Lufthavn,” fastslår Michael O’Leary og fortsætter:

”Fagforeningerne forsøgte at blokere vores fly for at få os til at forsvinde. Det har ikke virket. Det eneste der er sket er, at København har mistet arbejdspladser. Vi vil komme tilbage og forsøge igen. Det bliver sværere for fagforeningerne at blokere os nu hvor vi er det tredje største flyselskab i Københavns Lufthavn og det selskab, der leverer væksten i lufthavnen,” påpeger Michael O’Leary.

Han afviser, at Ryanair kunne finde på at tegne dansk overenskomst for piloter og stewardesser på en CPH-base. Tværtimod.

”Vi kan lide at ydmyge fagforeninger,” pointerer Ryanair-topchefen.

Laver ikke mediestunts
Arbejdsrettens dom i juli sidste år tog sit udgangspunkt i den såkaldte danske model. Men den giver Michael O’Leary ikke meget for.

”Man skal ikke lade sig distrahere af den danske model. Vi er alle fans af Helena Christensen,” siger Michael O’Leary med henvisning til den tidligere danske fotomodel.

Han afviser, at intentionen om en CPH-base er et mediestunt, som aldrig vil kunne lade sig gøre på grund af Arbejdsrettens afgørelse.

”Vi laver ikke mediestunts,” siger Michael O’Leary og tænker sig om inden han fortsætter:

”Vi gjorde det tidligere. Men vi gør det ikke mere.”

Ryanair-bossen har for år tilbage trukket store overskrifter ved at lange ud efter passagerer, foreslå betaling for besøg på flyenes toiletter og mange andre ting. Som en del af Ryanairs ”Always getting better” har den irske topchef skruet ned for sine bombastiske udfald mod passagererne og opsigtsvækkende forslag.

 

Relaterede artikler:

Arbejdsretten: Ryanair-ansatte arbejder i Danmark

Ryanair taber i Arbejdsretten

Ryanair lukker base i Billund

Ryanair-blokade i CPH fra 18. juli

 

x

Læs Også

Fortsat Emirates-fremgang i CPH

Emirates fortsatte i 2017 passagerfremgangen i CPH, mens konkurrenten Qatar Airways oplevede et lille dyk i kølvandet på massiv fremgang.

Ryanair skal snart mødes med dansk fagforening

Om få uger skal Ryanair og Flyvebranchens Personaleunion mødes i København. Om der står overenskomster og danske baseåbninger på dagsordenen står uklart.

Ryanair ansætter ekspertforhandlere

Ryanair skal i gang med at forhandle lokale kollektive overenskomster med piloter og kabinepersonale i Europa, og flyselskabet hyrer nu eksperter ind til opgaven.

Italienske fagforeninger vil strejke mod Ryanair

Tre Italienske fagforeninger, der repræsenterer kabinepersonale, piloter og jordpersonale, har opfordret sine medlemmer til at strejke mod Ryanair den 10 februar.

CPH’s største byggeri i nyere tid godt på vej

Mandag nåede Københavns Lufthavn en milepæl for det største byggeri i 20 år, som skal skabe bedre plads til de største fly.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.