Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Ryanair vil indsætte 50 nye fly i Skandinavien

Trods vanskeligheder med at beskæftige flyene i vinterhalvåret vil det irske lavprisflyselskab Ryanair investere i 300 nye fly. Heraf skal 50 fly bruges til en kraftig ekspansion i Skandinavien fra 2015 og fremad.

I 2010 transporterede det irske lavprisflyselskab Ryanair mere end 72 millioner passagerer på selskabetsmere end 1.300 ruter. Hermed var Ryanair det næststørste flyselskab i Europakun overgået afLufthansa-gruppen.

Men det stopper ikke her. Ryanair har et mål om at vokse til mellem 120 og 130 millioner passagerer i løbet af de kommende ti år. Det skal blandt andet ske gennem anskaffelse af 300 nye fly til levering mellem 2015 og 2021,afslørerRyanairs topchef Michael O´Leary i et interview medFinancial Times.

Ryanair har udset sig Skandinaviensamt Baltikum, Polen, Ungarn og Tjekkiet som mål for den fremtidige vækst. Derfor har Ryanair planer om at benytte 50 nye fly til ekspansion i Skandinavien samt omkring 100 nye fly til ekspansion på denævnte markeder i Østeuropa.

I dag flyver Ryanair til 14 destinationer i Skandinavien, hvor selskabet har baser i Skavsta-lufthavnen ved Stockholm samt Moss Lufthavn Rygge syd for Oslo. Det danske markedbetjenes gennem ruter til lufthavnene i Billund og Aarhus.

Tidligere på måneden kom det frem, at Ryanair ønsker at flyve på indenrigsruterne i Skandinavien. “Vi vil gerne flyve indenrigs i Skandinavien. Men vi støder på det problem, at mange lufthavne er ejet af staten, som ivrigt støtter SAS og derfor opkræver høje takster. Men jeg tror, at disse forhold snart vil ændre sig,“ sagde Ryanair´s topchef Michael O´Leary tidligere på måneden til det svenske nyhedsbureau Direkt.

Michael O´Leary forventer, at Ryanairindenfor et års tid vil kunne udvide med ruter til 3-4 nye destinationer i Skandinavien.

Kinesiske og russiske fly

På trods af, at Ryanair har en enhedsflåde af 275 fly af typen Boeing 737-800 samt yderligere otte fly i ordre af samme type, så forhindrer det ikke det irske lavprisflyselskab i at overveje andre alternativer.

Således underskrev Michael O´Leary tidligere på året en hensigtserklæring med den kinesiske flyproducent COMAC omdeltagelse i drøftelser om udviklingen af et COMAC C919 fly specifikt til Ryanair – bygget med plads til 200 passagerer og tilgængelig i markedet fra 2018.

Men Ryanair flirter ikke alene med kinesiske flyproducenter. Også russiske Irkut er inde i billedet, fremgår det af artiklen fra Financial Times.

Irkut er på initiativ af den russiske regering blevet fusioneret med flyproducenterne Ilyushin, Mikoyan, Sukhoi, Tupolev,og Yakovlev under en paraplyorganisation kaldet United Aircraft Corporation.

Det er det 150-212 sæder store Irkut MS-21 fly fra United Aircraft Corporation, som Ryanair har i tankerne. Flyet forventes dog først at kunne blive luftdygtigt i 2014 og tidligst at kunne blive sat i produktion fra 2016.

Der hersker ingen tvivl om, at forhandlingernemed COMAC og Irkut i høj grad handler om at lægge maksimalt pres på Boeing. Men omvendt skal man heller ikke heltudelukke muligheden for at Ryanair kan opbygge en alternativflåde til brug fordet østeuropæiske marked.