SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Så dyrt er det at flyve langt fra CPH

Lufthavnsafgifterne på SAS’ langdistanceflyvninger er næsten dobbelt så høje i Københavns Lufthavn som i Oslo og Stockholm. Selv mener CPH, at man kun er marginalt dyrere.

En lang række faktorer spiller ind, når SAS vælger nye langdistancedestinationer og hvilke skandinaviske lufthavne ruterne skal udgå fra. En faktor SAS ser på, handler om hvad selskabet skal betale af afgifter for at benytte de forskellige lufthavne. Her kommer Københavns Lufthavn til kort overfor Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda.

Faktisk er det næsten dobbelt så dyrt for SAS at flyve med sine langdistancefly fra CPH, som det er at flyve fra Gardemoen og Arlanda. Det viser SAS’ interne beregninger, som selskabet har fremlagt for CHECK-IN.dk.

Hvis udgifterne i Københavns Lufthavn sættes til index 100, så svarer udgifterne til lufthavnsafgifter i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 52 og 60.

Start- og passagerafgifter for et Airbus A330-300Enhanced fly i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen.*

CPH ARN OSL
Startafgift 11.188 2.875 8.629
Støj 600
Emission 578 1691
Handlingudstyr 1888
Passagerafgift 20.119 19.920 13.441
PRM** 1.075 871
Handlingudstyr II 3.086
Infrastruktur 3.602
Sikkerhedsafgift 9.790 4.604 6.969
Total lokal valuta 46.581 34.906 29.039
Total svenske kroner 58.588 34.906 30.607
Index 100 60 52

Kilde: SAS

* Baseret på et Airbus A330-300Enhanced fly med total startvægt på 242 tons, 262 sæder og en belægning på 95% svarende til 249 passagerer.

** PRM = Passenger with reduced mobility. Assistance til handicappede, kørestolsbrugere, gangbesværede med flere.

En væsentlig faktor
I august annoncerede SAS, at man næste forår åbner en ny rute fra Stockholm til Los Angeles og til efteråret 2016 åbner selskabet to ruter fra Oslo og København til Miami. Desuden har man i september åbnet en ny rute fra Stockholm Arlanda til Hong Kong.

Størrelsen på lufthavnsafgifterne har stor betydning for hvorfra de nye langdistanceruter kommer til at udgå.

”Det vi betaler i afgifter er en væsentlig faktor. Og her er Københavns Lufthavn væsentlig dyrere end de andre lufthavne,” påpegede SAS’ danske koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk, da selskabet i august annoncerede de nye ruter til Los Angeles og Miami.

Marginalt dyrere
I august mente Københavns Lufthavn, at man kun var marginalt dyrere end de to andre skandinaviske lufthavne.

”Vi kan se, at vi er marginalt dyrere end de andre skandinaviske hovedstadslufthavne. Men omvendt, så driver vi også den mest effektive lufthavn,” pointerede Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Peter Krogsgaard, overfor CHECK-IN.dk.

”Hvis vi skulle være én procent dyrere, så henter vi det på effektiviteten,” understregede Peter Krogsgaard i august.

Kommer flyselskaber til gavn
Konfronteret med de konkrete tal fra SAS, som viser, at CPH er næsten dobbelt så dyr som de to andre lufthavne, så udtaler Peter Krogsgaard i dag i et skriftligt svar sendt via lufthavnens presseafdeling:

“Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien – og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige,“ udtaler Peter Krogsgaard og fortsætter:

“Vi har en meget effektiv lufthavn i København, og det kommer i høj grad flyselskaberne til gavn. Taksterne udgør kun få procent af de samlede omkostninger for flyselskaberne, og derfor arbejder vi sammen om at nedbringe de samlede omkostninger,“ pointerer den kommercielle direktør.

Det er næsten dobbelt så dyrt i lufthavnsafgifter for SAS at sende et Airbus A330-langdistancefly afsted fra Københavns Lufthavn som fra Oslo Gardermoen-lufthavnen. Foto: Morten Lund Madsen.