Så meget fuel bruger de forskellige SAS-fly

Der er en årsag til, at SAS venter utålmodigt på de nye A320neo fly samt de kommende A350-langdistancefly. Brændstofregningen ventes at blive reduceret når det sidste MD80-fly er sendt på pension i oktober.

Hos SAS kunne man overraskende præsentere et fald i brændstofomkostningerne på 368 mio. svenske kroner i regnskabsårets tredje kvartal trods en stigende produktion. Det er ikke nye og mere brændstofbesparende fly, der alene har bidraget til dette, men i høj grad positive effekter af prissikring og en gunstig valutaudvikling.

Men SAS går alligevel mod lysere tider, hvad angår brændstofregningen. Et større flådefornyelsesprogram vil bidrage til at nedbringe brændstofomkostningerne væsentligt i løbet af de kommende 8 – 10 år.

Det sker blandt andet fordi, at SAS ved udgangen af oktober måned udfaser MD82-flyene, der har tjent SAS trofast gennem mere end 20 år. Samtidig vil Boeing 737-flyene i serien 400 og 500 forsvinde fra SAS-flåden ved vintertrafikprogrammets ophør i slutningen af marts måned næste år. Dermed har SAS skilt sig af med de mest brændstofslugende fly i flåden.

Flyoversigt SAS

Flytype Antal Sæder Brændstofforbrug per sæde
Airbus A340-300 7 245 0,039 liter/km
Airbus A330-300 4 (4) 264 0,033 liter/km
Airbus A350-900 (8) 308 0,027 liter/km
Airbus A320neo (30) 168 0,025 liter/km
Airbus A319 4 141 0,033 liter/km
Airbus A320 10 168 0,029 liter/km
Airbus A321 8 198 0,029 liter/km
Boeing 737-400 1 150 0,034 liter/km
Boeing 737-500 3 120 0,039 liter/km
Boeing 737-600 27 123 0,038 liter/km
Boeing 737-700 26 141 0,032 liter/km
Boeing 737-800 27 181 0,028 liter/km
McDonnell Douglas MD82 4 150 0,041 liter/km
Bombardier CRJ900NG 12 88 0,039 liter/km
Boeing 717 9 115 0,037 liter/km

Kilde: SAS. Antal i parentes repræsenterer ordrer på fly, der endnu ikke er leveret.

MD-fly har været dyre i drift
Når man ser sammenligningen af brændstofforbruget på de enkelte flytyper, forstår man godt, at SAS venter utålmodigt på de 30 kommende Airbus A320neo fly, som selskabet får leveret fra 2016 og fremad. Med 168 sæder og et brændstofforbrug på 0,025 liter per sædekilometer har dette fly en suveræn brændstoføkonomi i sammenligning med eksempelvis MD82´erne som SAS udfaser med udgangen af oktober måned. Hele 0,041 liter per sædekilometer sluger MD82´erne med sine 150 sæder.

De nye A320neo flyve vil således ligge med et brændstofforbrug, der er omkring 40 procent lavere end de ældre MD-fly.

Netop den store flåde af MD-fly var en klods om benet på SAS, da brændstofpriserne eksploderede i sommeren 2008 og sidenhen har holdt sig på et relativt højt niveau. Da brændstofudgifterne udgør mere end 30 procent af omkostningerne til en flyoperation er det ikke svært at forstå, hvorfor SAS i 2009 måtte skære så voldsomt i den udbudte sædekapacitet med rutelukninger til følge.

I dag samarbejder SAS med eksterne operatører som Cimber A/S og Braathens Regional, der flyver på indenrigs- og regionale ruter, hvor sædebehovet er væsentligt under de 88-sæder som de mindste SAS-fly er indrettet med. I fremtiden vil SAS indlede et meget tæt samarbejde med danske Jet Time, der i første omgang skal operere op til otte ATR72-600 fly på de regionale ruter. Det kan muligvis på sigt komme til at betyde et farvel til Bombardier CRJ900-flyene, der er relativt dyre i produktion.