Sådan deler SGS og NOVIA kunderne

Der er udsigt til konkurrence på ground-handling i Københavns Lufthavn, når Copenhagen Flight Services (CFS) og belgiske Aviapartner indenfor de næste seks måneder etablerer sig i lufthavnen. I dag har SGS og NOVIA delt kunderne imellem sig.

Historien omkring ground-handling selskaber i Københavns Lufthavn er lang og broget,

SAS har historisk haft en stærkt position i lufthavnen med sit eget handling-selskab SGS, der igennem de seneste par år har været alene i Københavns Lufthavn sammenmed NOVIA.

Da Maersk Air var flyvende, overtog A.P. Møller-luftfartsselskabet i 1994 Copenhagen Air Services, som man sidenhen omdøbte til NOVIA gennem fælles ejerskab med svenske Luftfartsverket. Da Luftfartsverket sidenhen solgte sin aktiepost til belgiske Aviaparter kom der grus i maskineriet, og Maersk Air måtte i januar 2003 likvidere NOVIA, som Lars Thuesen efterfølgende købte ud af likvidationsboet for én krone.

Sidenhen har bl.a. Menzies været inde som handlingselskab, mens også Nordic Aero har forsøgt sig, men med en konkurs til følge i 2008.

I dag har NOVIA og SGS delt kunderne imellem sig. Men der er udsigt til konkurrence, når belgiske Aviapartner og Nordic Aero-datterselskabet Copenhagen Fligt Services indenfor de næste seks måneder forventes at etablere sig som ground-handlingselskaber i Københavns Lufthavn.

Kunderne er i dag fordelt som følger:

NOVIA: airBaltic, Air Berlin, Air France, Air Greenland, AnadoluJet, British Airways, Brussels Airlines, Continental, Corendon Airlines, Croatia Airlines, CZA Czech Airlines, Delta Air Lines, easyJet, Finnair, Germanwings, Iberia, JetTime, KLM Royal Dutch Airlines, MALEV Hungarian Airlines, NIKI, Norwegian, Onur Air, Primera Air, Qatar Airways, Sky Airlines, SmartWings, SWISS, SyrianAir, Transavia og Turkish Airlines.

SGS: Adria Airways, Aeroflot, Air Canada, Atlantic Airways, Austrian, BH Airlines, Blue1, bmi, Cimber Sterling, Danish Air Transport, Estonian Air, Icelandair, Iceland Express, Iran Air, JAT Yugoslav Airlines, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Nextjet, Novair, OLT, Pakistan International Airlines, SATA International, SAS, Singapore Airlines, Skyways, Spanair, TAP Portugal, Thai Airways, Thomas Cook Airlines, TUIfly, Widerøe og Windjet.

Hvis Nordic Aero-datterselskabet får sig etableret med ground-handling servicesiCPH, kan NOVIA frygte, at selskaber som Air Berlin, Brussels Airlines, Norwegian ogQatar Airways skifter over til konkurrenten. Nordic Aerobetjener nemlig disse kunder i de skandinaviske lufthavne, hvor selskabet er repræsenteret.

SGS har derimod udsigt til at kunne miste TUIfly og Skyways til Nordic Aero.

Det er derimod lidt usikkert hvad Aviapartner-entréen kan få af kundemæssig betydning. Det belgiske selskab håndterer eksempelvis easyJet og Ryanair i flere lufthavne, men også Air France, KLM, Malév og SWISS er blandt selskabets store netværks-kunder.

Under alle omstændigheder er der lagt op til øget konkurrence på ground-handling i Københavns Lufthavn. Det kan i sidste ende gavne de trængte luftfartsselskaber, der har udsigt til enrask lillepriskrig på handling-services.