(Foto: Ryanair)

Sådan kan Ryanair-sagen falde ud

Der er tre mulige udfald, når Arbejdsretten onsdag træffer afgørelse i Ryanair-sagen, vurderer en ekspert. Hvis Ryanair taber, kan en konflikt komme tirsdag i næste uge.

Det kan gå tre veje. Det er vurderingen fra arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet forud for at Arbejdsretten på onsdag afsiger dom i sagen mellem LO og Ryanair.

LO ønsker, at Ryanair tegner en dansk overenskomst for sit personale på selskabets baser i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Det har det irske lavprisselskab pure afvist. Derfor har LO og det lille fagforbund Flyvebranchens Personale Union slæbt Ryanair i Arbejdsretten. Efter et 9,5 time langt retsmøde den 15. juni er Arbejdsretten på onsdag kl. 14 klar til at afsige dom i sagen.

Beder om en afklaring
Ifølge Henning Jørgensen, så kan Arbejdsretten gøre en ud af tre ting.

Den første mulighed er at Arbejdsretten vurderer, at den har behov for at få afklaret hvordan to konfliktende EU-bestemmelser skal afvejes overfor hinanden. Derfor beslutter Arbejdsretten at sende sagen ned til EU-domstolen og beder dem om en afklaring inden man kan træffe en afgørelse. Det er en af de muligheder, som Ryanair gerne ser Arbejdsretten vælger.

Sagen er nemlig den, at ”Charteret om Grundlæggende Rettigheder” på den ene side slår fast, at strejkeretten er en grundlæggende rettighed. Men på den anden side, så sikrer Rom-traktaten fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser over landegrænserne i EU. Og endelig så er en lang række andre forordninger og tidligere domme med til at regulere området.

For at få afklaret hvad Arbejdsretten skal rette sig efter i junglen af EU-lovgivning, så bør Arbejdsretten tage sig tid til at inddrage EU-Domstolen, mener Ryanair. Dermed kommer der til at gå flere år inden Arbejdsretten kan træffe en endelig afgørelse.

Men hvis Arbejdsretten vælger at sende sagen til EU-Domstolen, så har den spillet fallit, mener Henning Jørgensen.

”Ryanair håber, at sagen ryger videre til EU-domstolen, men hvis det skulle være udfaldet, så er Arbejdsretten ikke noget værd, og så har den overlevet sig selv,” pointerer Henning Jørgensen overfor tv2.dk.

Styret fra Irland
En anden mulighed er, at Arbejdsretten vurderer, at Ryanair ikke har tilstrækkelig tilknytning til Danmark til, at fagbevægelsen kan stille krav om en overenskomst. Selskabet flyver fra de to danske lufthavne, men de gør det på irske fly efter irske regler og styret fra Irland. At personalet møder ind i Københavns eller Billund Lufthavn spiller ikke den store rolle, da kun omkring to procent af deres arbejde finder sted på dansk jord.

Piloterne er udstyret med såkaldte ”electronic flight bags”, der gør, at de kan gå direkte ud i flyene. De skal ikke ind forbi et basekontor i lufthavnen. Og derfor har Ryanair ikke tilstrækkelig tilknytning til Danmark til at LO kan forlange, at selskabet skal tegne overenskomst.

Electronic Flight Bag var et af de emner, som Arbejdsrettens tre dommere hørte rigtig meget om på det langvarige retsmøde den 15. juni.

Lamme flyvninger
Den tredje mulighed er, at LO får medhold i at den konflikt og de sympatikonflikter, som fagbevægelsen har varslet, er lovlige. Dansk arbejdsret giver mulighed for, at fagforeninger kan strejke og sympatikonflikte over for virksomheder, som afviser ønsket om en overenskomst. Hvis LO-fagbevægelsen får grønt lys for det, så kan en lang række LO-fagforbund iværksætte sympatikonflikter, som vil kunne lamme Ryanairs flyvninger ind og ud af lufthavnene i København og Billund.

Konflikterne vil træde i kraft ved midnatstid natten mellem mandag og tirsdag i næste uge.

En konflikt vil også kunne påvirke Ryanairs flyvninger til og fra Aarhus Lufthavn. Her har selskabet ikke base, men medlemmer af 3F, HK og Dansk Metal ansat i lufthavnen vil ikke måtte udføre konfliktramt arbejde. Og det vil det være at laste og lodse Ryanair-fly, checke Ryanair-passagerer ind eller tanke flyene.

At konflikten erklæres lovlig er det scenarie, som Henning Jørgensen tror mest på.

”Jeg kan ikke se andet udfald, end at man erklærer konflikten for lovlig,” siger han til tv2.dk.

Total boykot
Hvis en konflikt bliver en realitet, så har Ryanair tre muligheder. De kan vælge at lukke baserne ned og sløjfe alle ruter til København, Billund og Aarhus. En total boykot af Danmark. For et selskab på vej mod 100 mio. passagerer i år betyder de få millioner passagerer de kunne fragte til og fra Danmark ikke så meget i det store billede. Hvis vi ikke vil have dem og de turister, som de bringer til landet, så kan vi være fri. Sådan kan man tænke sig at de vil sige.

Ryanair kan også vælge at lukke baserne, men opretholde ruterne. Det kan ske ved at vende betjeningen af ruterne om. I stedet for at flyve ud af København og Billund, så flyver man blot ind til lufthavnene fra andre baselufthavne. Det vil dog sandsynligvis kræve ændrede fartplaner og landingstilladelser, da Ryanair normalt ikke har besætninger til at overnatte. Man starter ud om morgenen fra ens base og vender tilbage igen midt på dagen. Her tager et andet crew over og de vender så tilbage til basen sent om aftenen.

Det vil også kræve at der er ledig kapacitet på alle de baser, hvorfra man vil flyve ind til de danske lufthavne. I dag kan de 2-3 fly, der er baseret i Billund, og det indtil videre ene fly, der er baseret i CPH, flyve til en lang række forskellige destinationer. Med baselukningerne ville Ryanair være nødt til at finde ledig kapacitet på hver af de mange baser for at kunne opretholde ruterne til Danmark.

Igen er spørgsmålet om Ryanair med over 300 fly, mere end 70 baser over hele Europa og en forventning om 100 mio. passagerer i år gider at bruge energi på at strikke en særlig løsning sammen for betjeningen af ruterne til og fra Danmark. Så hellere bruge energien på andre destinationer.

Falder til patten
Den tredje mulighed er at Ryanair efter en periode med blokade falder til patten og indgår overenskomst med Flyvebranchens Personale Union. Det vil dog stride mod alt hvad Ryanair tidligere har sagt om, at de ikke samarbejder med fagforeninger.

Mest sandsynligt er det derfor nok, at Ryanair vil lukke sine danske baser men fortsat flyve enkelte ruter til og fra Danmark fra de baser, hvor det er muligt at finde ledig kapacitet. De foreløbige passagertal for to af selskabets nye ruter til og fra Københavns Lufthavn viser i hvert fald, at Ryanair, på trods af balladen med fagbevægelsen, ikke har haft svært ved at fylde flyene op siden ruterne startede i marts i år. Så måske ønsker man at finde måder til at opretholde ruterne.