Samarbejdsproblemer i Air France-KLM

Et hollandsk tv-program er kommet i besiddelse af en fortrolig rapport, hvor 50 interviewede mellemledere hos Air France og KLM skyder på hinanden.

Det hollandske magasinprogram Een Vandaag, der sendes af tv-stationen NPO1 har været genstand for debat gennem de seneste par uger. Tv-programmet er kommet i besiddelse af en fortrolig rapport, der er lavet på initiativ af nogle fagforeninger og som havde til formål at afdække mulige samarbejdsvanskeligheder mellem ansatte hos henholdsvis Air France og KLM.

De hollandske og franske fagforeninger gennemførte interviews med 50 mellemledere hos Air France og KLM, og her var der nogle bemærkelsesværdige forskelle i den måde, som de to virksomheder og kulturer oplever hinanden i det fælles samarbejde gennem Air France-KLM.

Air France-cheferne føler, at de tager mere hensyn til, hvad der er bedst for fællesskabet og begge virksomheder, mens KLM-cheferne angiveligt kun skulle bekymre sig om, hvad der er bedst for KLM. De beskylder også KLM-cheferne for at have en opfattelse af, at de er mere professionelle end deres franske kolleger. Den modsatte vej mener KLM-cheferne, at franskmændene kun bekymrer sig om, hvordan beskæftigelsen hos Air France sikres. Herudover er der en udbredt mistillid til økonomien i det franske flyselskab.

Fra det fortrolige materiale, som hollandsk tv har fået adgang til, er der gengivet en række udsagn, hvor Air France-chefer har vurderet KLM, og KLM-cheferne har vurderet Air France.

Air France-chefer om KLM

“Den uudtalte motivation er deres ønske om at opretholde en vis uafhængighed og når som helst inden for en rimelig periode på op til halvandet år at opdele Air France og KLM, idet KLM er i stand til at etablere et computersystem, der er adskilt fra Air France.”

“De ønsker at slippe af med Air France når som helst. Alt det, der kan laves om igen, kan de acceptere, uanset hvad det bedste system er. Sådan opretholder de muligheden for uafhængighed.”

“Når vi taler om hollænderne, kalder vi dem Batavianere (latinsk navn for germansk stamme, der levede ved Holland i romertiden, red.), vi taler om hvor kynisk de driver forretning, de ser kun på profit, og de arbejder ikke på samme måde som os.”

“Vi ved fra pressen, at der er mange spændinger i topledelsen. Det hævdes, at KLM ønsker skilsmisse fra Air France, fordi de ikke er tilfredse med, at vi ikke tjener nok penge; Batavianerne bekymrer sig meget om penge.”

“En underliggende holding er, at vi er lidt ligsom araberne; man kan ikke helt stole på os, vi har en dårlig arbejdsmoral og vi er beskidte. Vi taler højt, siger alt, hvad der falder os ind og tager to timer om at spise, mens hollænderne er færdige i løbet af 20 minutter.”

“Hollandske folk siger: ‘de er dovne hos Air France, strejker altid, brokker sig og er dyre’.”

“Jeg har ikke noget imod mine hollandske kolleger. Hvis jeg var i deres sko, ville jeg gøre det samme. Franske strejker og der lorteland, hvor der ikke sker fremskridt.”

“Problemet vi har i Air France er, at vores salg er meget lavt, vi har en flok chefer, der kun har deres job, fordi de har den rigtige alder, idet de arbejder der i årevis uden af tage beslutninger. Hos KLM er ledelsen meget yngre, og de har mere aktive karriereforløb og er meget lydhøre.”

KLM-chefer om Air France

“Hos KLM ønsker de ansatte et arbejde, som de er glade for og de ønsker at blive medinddraget. Hos Air France er de tilfredse med at have et job og en fast løn.”

“Hos Air France forventer vores kolleger, at selskabet skal sørge for dem. Det er interessant, da de afspejler hele det franske samfund.”

“Du skal kunne forestille dig, hvordan ting foregår hos Air France. De sociale relationer, landets politik. Landet er på fallittens rand. Mange mennesker bliver stadig pensioneret i 60´erne. En arbejdsuge på 35 timer.”

“Frankrig er ligesom Grækenland, bare større. Den franske økonomi er en tidsindstillet bombe. Og Air France er en lille tidsindstillet bombe.

Plads til forbedringer
Tv-udsendelsen har naturligvis fået meget opmærksomhed i Holland og hos de hollandske medier, og KLM måtte da også i sidste uge rykke ud med en pressemeddelelse med en kommentar hertil.

“Set i lyset af drøftelserne i de seneste år og måneder forstår vi de følelser, der udtrykkes og anerkender de forhold, der er skitseret i rapporten. Der er plads til forbedring på nogle områder. Rapporten omhandler også andre områder, der fungerer godt. Vi vil foretage en grundig vurdering af disse følelser. I den kommende tid vil vi sammen med Air France undersøge, hvordan vi kan lære af dette og sikre forbedringer, hvor det er nødvendigt,” lyder det fra det hollandske flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Medie: Air France vil afskedige 600 ansatte

Milliardudsalg hos Air France-KLM

63-årig i spidsen for Air France-KLM