SAS Boeing 747-200 (Foto: Udo Haafke | GNU 1.2)

SAS afslutter et halvt århundrede med Boeing-fly

Når SAS i 2023 får en enhedsflåde af kort-, mellem- og langdistancefly fra Airbus, er det første gang i 52 år, at der ikke er fly fra amerikanske Boeing i flåden.

Der blev skrevet skandinavisk luftfartshistorie, da den første Boeing 747-200 jumbojet til SAS landede i Københavns Lufthavn den 22. marts 1971. Det 353-sæder store fly blev navngivet Huge Viking og skulle den 1. april indsættes i drift på ruten mellem København og New York.

Bestillingen på de store jumbojets, som SAS sidenhen har beskæftiget 10 af – heraf to i en fragtversion – markerede indledningen til et samarbejde med Boeing Commercial Airplanes, der afsluttes i 2023, når SAS går over til en enhedsflåde af Airbus A320 kort- og mellemdistancefly samt langdistancefly af typerne A330 og A350.

Dermed er det i denne omgang slut med fly fra den amerikanske flyproducent, der siden 1971 har haft 150 fly beskæftiget hos SAS.

767-æraen
SAS lagde i samarbejdet ud med at tage levering af verdens dengang største passagerfly, og når sidste Boeing-fly forlader SAS-flåden i 2023, bliver det et kort- og mellemdistancefly af typen Boeing 737.

I 1989 blev flåden suppleret med Boeing 767-300ER, som skulle erstatte DC-10 fra McDonnell Douglas. SAS nåede at aftage 14 nye Boeing 767-300ER samt to Boeing 767-200ER. De to 767´ere i 200-varianten blev dog hurtigt udskiftet og blev nogle år senere erstattet af lejede 300´ere.

Flyene var indrettet med henholdsvis 251 og 198 sæder, men de var ikke egnet til de længste ruter, når kabine og lastrum var fyldt op. Derfor blev 767´erne løbende udfaset i begyndelsen af 1990´erne, og sidste fly af denne type forlod SAS i 2004.

Luftens arbejdshest
Boeing 737, der er kendt som luftfartens arbejdshest, var i mange år en del af kort- og mellemdistanceflåden i det skandinaviske flyselskab. Første fly kom i SAS-flåden i 2002, da SAS overtog det norske Braathens S.A.F.E., og SAS har sidenhen beskæftiget fem varianter, henholdsvis 400 og 500 i de såkaldte Classic-udgaver samt 600, 700 og 800 i NG-versionen.

SAS udfasede i 2013 de sidste fly af typerne 400 og 500, der oprindeligt blev leveret til Braathens S.A.F.E. I dag har SAS 10 eksemplarer af Boeing 737-600, 28 af 737-700 samt 29 af 737-800. Af disse fly er 24 ejet og 43 leaset.

Det er disse fly, der fra 2018 til og med 2023 skal udfases, således at SAS kun vil have Airbus-fly i sin egen flåde, når man når frem til udgangen af 2023. Første Airbus-fly blev leveret til SAS i 1980.

Når det handler om fly til under 100 passagerer, vil der dog stadig være wetleasede CRJ900-fly fra canadiske Bombardier samt ATR72-600 fra italiensk-franske ATR Aircraft.

 

Relaterede artikler:

SAS bestiller 50 nye Airbus-fly

SAS tæt på aftale med Airbus om nye fly

SAS styrer mod ren Airbus-flåde