SAS-ansatte i nye uniformer (Arkivfoto: SAS)

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

De skandinaviske piloter og kabinepersonalet i SAS mener ikke, at flyselskabet har informeret godt nok om ruteplanerne for det irske selskab, men det afvises af SAS.

For lidt mere end en uge siden er trafikprogrammet for SAS-datterselskabet Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) blevet tilgængeligt. Første fly fra det irske selskab går i luften den 3. december på ruten mellem London-Heathrow og København, og efterhånden som samlet ni Airbus A320-200neo fly placeres på baserne i London Heathrow Airport og Málaga Airport vil også andre destinationer i rutenetværket blive betjent af det irske flyselskab.

Hidtil har SAS kun haft baser i Skandinavien, men med etableringen i Irland bryder man med en mangeårig tradition, hvor flyene vil blive bemandet med lokalt kontraktansatte piloter og kabinepersonale på den britiske og spanske base.

Det opfatter den danske kabineforening Cabin Attendant Union (CAU) som en trussel mod danske arbejdspladser, og CAU er af den opfattelse, at SAS hidtil har fastholdt overfor de ansatte og de faglige repræsentanter, at SAIL udelukkende skal producere flyvninger fra baserne i London og Málaga til Skandinavien.

Nu viser informationer indsamlet af Routesonline.com, at SAIL samlet skal indsættes på 43 ruter i løbet af vintertrafikprogrammet 2017/18 samt sommertrafikprogrammet 2018.

“Informationen er helt ny for os, og vi kan undre os over, at oplysningerne kommer fra en uvildig kilde, og ikke er forelagt medarbejderne i SAS,” siger Christa Caré, der er formand i CAU, på vegne af de skandinaviske pilot- og kabineforeninger i SAS.

Afviser kritik
Formand for Dansk Pilotforening , René Arpe, stillede sig for et par dage siden sig også undrende over for SAS-planerne om at benytte flyene fra det irske datterselskab på andre europæiske ruter end ruterne til og fra henholdsvis London-Heathrow og Málaga. Han mente, at det var en overraskelse, da SAS ikke i detaljer havde informeret om, hvordan flyene skulle anvendes.

Hos SAS er man af den opfattelse, at pilot- og kabineforeningerne har fået den nødvendige information, da der ikke er aftaler om, at det konkret rute- og trafikprogram skal forelægges foreningerne.

“Vi har en overenskomst, der regulerer vores benyttelse af wetlease-operatører, herunder SAS Irland. Vi har derfor også ført dialog med vores foreninger, om hvilke opgaver SAS Irland skal udføre,” sagde pressechef Mariam Skovfoged i sidste uge i forhold til piloternes undren.

Og i forhold til CAU´s kritik på vegne af de skandinaviske pilot-og kabineforeninger i SAS, melder man også hus forbi.

“Foreningerne har som sædvanligt fået den information, som de har krav på, og det gælder også i forhold til SAS Irland,” lyder den kortfattede kommentar fra pressechefen.

Minimal andel af produktionen
Ifølge Christa Caré, er de skandinaviske pilot- og kabineforeninger overrasket over omfanget og antallet af operationer, som SAIL skal udføre. Men selvom der er 43 ruter på kortet er mange af dem lavfrekvente flyvninger i sommertrafikprogrammet. Det vil sige, at SAIL en eller to gange om ugen skal gennemføre en rotation fra en skandinavisk lufthavn til Sydeuropa på de tidspunkter af dagen, hvor der ikke flyves frem og tilbage til basen i London-Heathrow.

SAS oplyser, at SAIL vil beskæftige ni ud af 126 fly, og at det irske selskab samlet skal operere fem procent af kapaciteten på leisure-ruterne samt en procent på de intra-skandinaviske ruter og en procent på de øvrige ruter.

Men alligevel giver det anledning til bekymring hos pilot- og kabineforeningerne i SAS.

“Står informationen til troende, er SAS langt i deres planer om udflagning. Dette vil efter vores opfattelse få stor indflydelse på vores skandinaviske arbejdspladser og fremtidige ansættelsesvilkår, påvirke skatteindtægterne til vores samfund og samtidig underminere troværdigheden af det brand SAS i dag repræsenterer,” hedder det i en kommentar fra Christa Ceré på vegne af de skandinaviske pilot- og kabineforeninger i SAS.

 

Relaterede artikler:

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS Ireland i luften 3. december

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Norwegians vækst svagest i Danmark og Norge

Danmark og Norge er de lande, hvor Norwegians indtægter steg suverænt mindst i 2017. Til gengæld buldrer selskabet frem i især USA.

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

På trods af en storstilet reklamekampagne til 10 millioner kroner strømmer passagererne i stor stil væk fra indenrigsflyene.

Islændinge lukker Grønlands-rute

Som led i en større sparerunde opgiver Air Iceland Connect sin rute til Grønlands største lufthavn. Selskabet har netop ansat grønlandsk salgsansvarlig.

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.