SAS-ansatte i nye uniformer (Arkivfoto: SAS)

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

De skandinaviske piloter og kabinepersonalet i SAS mener ikke, at flyselskabet har informeret godt nok om ruteplanerne for det irske selskab, men det afvises af SAS.

For lidt mere end en uge siden er trafikprogrammet for SAS-datterselskabet Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) blevet tilgængeligt. Første fly fra det irske selskab går i luften den 3. december på ruten mellem London-Heathrow og København, og efterhånden som samlet ni Airbus A320-200neo fly placeres på baserne i London Heathrow Airport og Málaga Airport vil også andre destinationer i rutenetværket blive betjent af det irske flyselskab.

Hidtil har SAS kun haft baser i Skandinavien, men med etableringen i Irland bryder man med en mangeårig tradition, hvor flyene vil blive bemandet med lokalt kontraktansatte piloter og kabinepersonale på den britiske og spanske base.

Det opfatter den danske kabineforening Cabin Attendant Union (CAU) som en trussel mod danske arbejdspladser, og CAU er af den opfattelse, at SAS hidtil har fastholdt overfor de ansatte og de faglige repræsentanter, at SAIL udelukkende skal producere flyvninger fra baserne i London og Málaga til Skandinavien.

Nu viser informationer indsamlet af Routesonline.com, at SAIL samlet skal indsættes på 43 ruter i løbet af vintertrafikprogrammet 2017/18 samt sommertrafikprogrammet 2018.

“Informationen er helt ny for os, og vi kan undre os over, at oplysningerne kommer fra en uvildig kilde, og ikke er forelagt medarbejderne i SAS,” siger Christa Caré, der er formand i CAU, på vegne af de skandinaviske pilot- og kabineforeninger i SAS.

Afviser kritik
Formand for Dansk Pilotforening , René Arpe, stillede sig for et par dage siden sig også undrende over for SAS-planerne om at benytte flyene fra det irske datterselskab på andre europæiske ruter end ruterne til og fra henholdsvis London-Heathrow og Málaga. Han mente, at det var en overraskelse, da SAS ikke i detaljer havde informeret om, hvordan flyene skulle anvendes.

Hos SAS er man af den opfattelse, at pilot- og kabineforeningerne har fået den nødvendige information, da der ikke er aftaler om, at det konkret rute- og trafikprogram skal forelægges foreningerne.

“Vi har en overenskomst, der regulerer vores benyttelse af wetlease-operatører, herunder SAS Irland. Vi har derfor også ført dialog med vores foreninger, om hvilke opgaver SAS Irland skal udføre,” sagde pressechef Mariam Skovfoged i sidste uge i forhold til piloternes undren.

Og i forhold til CAU´s kritik på vegne af de skandinaviske pilot-og kabineforeninger i SAS, melder man også hus forbi.

“Foreningerne har som sædvanligt fået den information, som de har krav på, og det gælder også i forhold til SAS Irland,” lyder den kortfattede kommentar fra pressechefen.

Minimal andel af produktionen
Ifølge Christa Caré, er de skandinaviske pilot- og kabineforeninger overrasket over omfanget og antallet af operationer, som SAIL skal udføre. Men selvom der er 43 ruter på kortet er mange af dem lavfrekvente flyvninger i sommertrafikprogrammet. Det vil sige, at SAIL en eller to gange om ugen skal gennemføre en rotation fra en skandinavisk lufthavn til Sydeuropa på de tidspunkter af dagen, hvor der ikke flyves frem og tilbage til basen i London-Heathrow.

SAS oplyser, at SAIL vil beskæftige ni ud af 126 fly, og at det irske selskab samlet skal operere fem procent af kapaciteten på leisure-ruterne samt en procent på de intra-skandinaviske ruter og en procent på de øvrige ruter.

Men alligevel giver det anledning til bekymring hos pilot- og kabineforeningerne i SAS.

“Står informationen til troende, er SAS langt i deres planer om udflagning. Dette vil efter vores opfattelse få stor indflydelse på vores skandinaviske arbejdspladser og fremtidige ansættelsesvilkår, påvirke skatteindtægterne til vores samfund og samtidig underminere troværdigheden af det brand SAS i dag repræsenterer,” hedder det i en kommentar fra Christa Ceré på vegne af de skandinaviske pilot- og kabineforeninger i SAS.

 

Relaterede artikler:

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS Ireland i luften 3. december

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.