SAS: Airbus er skyld i forsinkelse

Det er alene Airbus, der er skyld i, at flyet er forsinket. Sådan lyder den direkte besked fra SAS om selskabets nye langdistancefly, der bliver over en måned forsinket.

Der er ingen tvivl om, at det bestemt ikke huer SAS, at selskabets første nye Airbus A330-300Enhanced fly er forsinket i leveringen fra Airbus i Toulouse i Sydfrankrig.

Oprindeligt skulle det være leveret i midten af august. Og SAS havde planlagt, at flyet skulle være klar til at blive indsat på selskabets nye rute fra Stockholm til Hong Kong, når den åbner 15. september. Sådan kommer det ikke til at gå. På nuværende tidspunkt forventer SAS flyet leveret og indsat i trafik i slutningen af september eller starten af oktober.

Normalt taler flyselskaber og flyproducenter pænt om hinanden. Men i dette tilfælde kan SAS ikke lade være med at orientere en lang række rejsebureauer om, at forsinkelsen alene skyldes Airbus.

”Det er korrekt, at årsagen til forsinkelsen skyldes producenten, som måtte gøre nogle ting om i løbet af processen. Det har ikke været noget alvorligt, men det er naturligvis alvorligt nok, at det forsinkes,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef for SAS.

På de indre linjer
SAS vil ikke bare lade forsinkelsen passere uden videre. Der kommer et økonomisk efterspil. Men det tager man direkte med Airbus.

”Hvordan vi forholder os til det økonomiske tager vi på de indre linjer med Airbus,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.

SAS har bestilt i alt fire nye Airbus A330-300Enhanced langdistancefly, som leveres frem til maj næste år. Flyene bringer SAS’ langdistanceflåde op på i alt 16 fly og det muliggør den langruteekspansion med nye ruter fra København og Oslo til Miami samt fra Stockholm Arlanda til Los Angeles, som SAS kunne fortælle om onsdag.

SAS’ første Airbus A330-300Enhanced fly hos Airbus i Toulouse. Foto: Gorkano.