SAS-ansatte i nye uniformer (Arkivfoto: SAS)

SAS-ansatte skal på deltid

SAS ønsker større fleksibilitet hos de ansatte og vil forsøge at få nogle medarbejdergrupper til at arbejde på fuld tid om sommeren og på deltid i vinterhalvåret.

Der er rigtig mange elementer i In-Shape, der er navnet på den kommende spare- og strategiplan, som SAS vil præsentere for bestyrelsen før sommeren. Et af de flere hundrede konkrete besparelsestiltag handler om en mere fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden for medarbejdergrupper, hvis arbejdstid- og opgaver er afhængig af den sæsonmæssige produktion.

Det kan betyde, at SAS vil omlægge fuldtidsstillinger til deltidsstillinger som et led i en plan om at finde yderligere besparelser udover de 1,5 mia. svenske kroner, der er ved at blive realiseret inden udgangen af 2019.

Det fremgår af et interview, som koncernchef Rickard Gustafson gav til det internationale nyhedsbureau Bloomberg umiddelbart før påske.

“Vi har altid brug for at gøre mere. Efter et par år bliver man nødt til at sigte højere og finde nye måder til at reducere omkostningerne. Der er, hvor vi er lige nu,” siger Rickard Gustafson til Bloomberg.

SAS, der har næsten 11.000 fuldtidsansatte, har brug for mere fleksibilitet i arbejdsstyrken og vil overveje at lade nogle af medarbejderne arbejde på fuldtid om sommeren og på deltid i lavsæsonen, siger SAS-chefen. Herudover ønsker man at revurdere antallet af ansatte i administrative funktioner samt i call-centre, selvom nedskæringerne også kan ramme andre faggrupper.

“Vi stræber konstant efter at opnå yderligere effektiviseringer i vores flyvende operationer, i operationer på jorden og vedligeholdelse såvel som ledelse og administration,” siger Rickard Gustafson.

10.710 fuldtidsansatte i SAS
SAS har endnu ikke udpeget de personalegrupper, der forventligt vil blive tilbudt sæsonmæssige ansættelsesforhold. Men det er vurderingen, at der primært er tale om jordpersonalet, der er medlemmer af henholdsvis HK og 3F.

Fordelingen af de 10.710 fuldtidsansatte i SAS var ved udgangen af regnskabsåret 2015/16 fordelt på fem hovedgrupper. Ground-handling personale udgjorde 4.210 ansatte, mens der var 1.516 i administration samt omkring 1.300 teknikere. Det flyvende personale var repræsenteret ved 2.574 fuldtidsstillinger hos kabinepersonalet samt 1.300 piloter.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra HK Luftfart til de planer, som SAS-koncernchefen har løftet sløret for før påske. Ifølge kilder i SAS vil flyselskabet i den kommende tid afholde dialogmøder med fagforeninger og personalegrupper omkring den nye strategi- og spareplan, In-Shape.

Hele spareøvelsen handler om at lukke omkostningsgabet til konkurrenter som Norwegian og Ryanair, der tilsammen, målt på antallet udbudte flysæder, har en markedsandel på 33 procent i Skandinavien, mens SAS sidder tilbage og forsvarer en markedsandel, der i dag er på 35 procent.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS er klar med ny strategiplan

“SAS burde være død for længe siden”

Nye SAS-besparelser i horisonten

SAS vil lukke omkostningsgabet til konkurrenterne

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.